Vajon melyik a legidősebb közforgalmú Ikarus autóbusz?
Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy a KNYKK dorogi üzemegysége leállította az esztergomi járatokon közlekedő egyik legidősebb autóbuszát, úgy, hogy utódját egy évvel korábban gyártott évjáratúként tartják nyilván.
Nem lenne meglepetés, ha kijelenthetnék, egy idén harminchét éves csuklós Ikarus méltán lehetne Magyarország legidősebb közforgalmú Ikarus autóbusza. Megjelenése alapján is igazolható a nyolcvanas évek eleji állapot, igaz a klasszikus orosz hidakat kicserélték benne. A közforgalmú autóbuszok közül viszont van egy még öregebb 280-as Ikarus az országban, mégpedig Vas megyében. Az első ránézésre talán a modernebb, kilencvenes évek végén, kétezres évek elejére jellemző Classic kivitelű C80-as típusúnak látszó, AAT-227 rendszámú Ikarusnál a rendszáma enged arra utalni, hogy múltja egy régebben gyártott autóbuszban lakozik.
Aki erre gondolt nem jár messze a valóságtól, ugyanis egy 1979-es évjáratú, idén negyven éves Ikarus 280.17-es autóbusz adataival ezt a járművet dokumentálják Magyarország legidősebb menetrend szerint közlekedő autóbuszának, amely valaha a GF-31-76, majd a BZ-98-91 rendszámot is viselte.
Természetesen a gyártáskori állapotának megfelelő karosszériája 2006-ra annyira elhasználódott, hogy egy új autóbusz kapta meg azonosítóját. A classic karosszériaelemekkel épített járművet a Vasi Volán szombathelyi műszaki bázisán készítették el, amely tovább növelte a csuklós autóbusz élettartamát. A vázcserés újjáépítéseket akkoriban más volán társaságok számára is vállalták Szombathelyen, így több egri csuklós Ikarus, illetve székesfehérvári és dunaújvárosi járművek is itt kaptak akkoriban modernebb megjelenésű átalakítást. A papírjai alapján nyilvántartott legöregebb Ikarus a mai napig közlekedik az ÉNYKK szombathelyi egységének állományában.
A városi vonalakon közlekedő, dokumentumai alapján legidősebb csuklós Ikarus Győrben közlekedik. Az 1983-as évjáratú, Ikarus 280.06 klasszikus volános kivitelű csuklós autóbusz (eredeti rendszáma: BU-91-40) 1999-ben teljes, vázcserés felújítást kapott.
Újbóli vizsgáztatásakor nem az eredeti AFF-640 azonosítóját kapta meg, hanem az akkor aktuálisan futó rendszámmezőből a HCC-475-öt kapta meg. Az autóbusz külső megjelenése alapján a korszerűbb, kilencvenes évek végi kivitelnek felel meg, bár megjegyezzük, az élettartam-növelő felújítása óta is már húsz év telt el.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!