Vakmerő álmok

Ács Attila   ·   2011.11.12. 08:00
solaris15ev

Tizenöt évvel ezelőtt indult meg a termelés, ekkor mindössze 36 ember dolgozott a cégnél az éves legyártott buszmennyiség pedig alig haladta meg az ötvenet. Jelenleg négy üzemegységben összesen mintegy kétezer embert foglalkoztat a Solaris, évente több mint ezer buszt gyártanak, a márkanév pedig Európa szerte ismertté vált. Mi a siker titka?

Krzysztof Olszewski (alapító, tulajdonos, a felügyelőbizottság elnöke): Ne változtasd meg az irodádat – nevet. De tényleg, ugyanabban a helyiségben dolgozom már tizenöt éve. Komolyra fordítva a szót, noha a cégünk elképesztően gyorsan növekedett az utóbbi időben, mi még mindig ugyanaz a családi vállalkozás vagyunk, akik a kezdetekkor is voltunk. Természetesen a szervezeti struktúra, a termelési rendszer és a projektmenedzsment változása elkerülhetetlen volt, de az alapelveink nem változtak, és a jövőben sem fognak. El kell érni a potenciális vásárlókat, meg kell hallgatni az igényeiket, és igyekezni kell az elvárásaikat a lehető legmagasabb színvonalon kielégíteni. Szeretjük a munkánkat, szívesen csináljuk és napról napra megpróbáljuk még jobban csinálni. A termékeinket a lehető legmagasabb minőségi színvonalon kínáljuk, ebben nem ismerünk és soha nem is ismertünk kompromisszumokat. Azt akarjuk, hogy a Solaris egyet jelentsen az innovációval és a legújabb, legfejlettebb technológiai megoldásokkal a piacon.

Igen, jelenleg ez kétségkívül így van. A Solaris vezetővé vált a technológiai újítások terén az európai piacon. Milyen irányt vesz majd a fejlesztés a következő években?

A villamosokra hajazó homlokfalat kapott a Solaris BRT<br>(fotók: Kengyel Kristóf)

Krzysztof Olszewski: Én 2006-ban, az első európai hibrid busz bemutatóján azt mondtam, hogy „meghalt a dízel, éljen az elektromosság”. Nyilvánvaló, hogy a fosszilis energiaforrások végesek, előbb vagy utóbb elfogynak, de előtte az áruk elképzelhetetlen mértékben megdrágul. Ezért nekünk már most készülni kell ezekre az időkre, hogy a vásárlóinknak majd egy kiforrott, versenyképes alternatívát kínálhassunk. Tulajdonképpen a Solaris már a kezdetek óta különböző területeken fejleszti a termékeit,  így a vásárlók a számukra legoptimálisabb megoldást választhatják ki. Ez lehet egy hagyományos dízelüzemű busz, de lehet a motorja akár CNG meghajtású is. A kínálatunkban szerepelnek trolibuszok, amelyek a dízel-aggregátnak vagy az akkumulátoroknak köszönhetően akár önjárásra is képesek lehetnek. És persze fontos megjegyezni, hogy jelenleg a Solaris kínálja a legtöbb féle hibridbuszt a piacon, ez szám szerint négy különböző típust jelent. 2009 óta villamosokat is gyártunk. Szóval ha megnézzük a fő csapásirányt a fejlesztéseink terén, akkor egyértelmű, hogy az elektromos járművek szerepelnek az első helyen. Épp nemrég fejeztük be az utolsó simításokat az első elektromos buszunk prototípusán, amelynek meghajtásáról akkumulátorok gondoskodnak: ez a Solaris Alpino 8,9 LE Electric. Ez az első lépés egy olyan típuscsalád kifejlesztése felé, amelynek szériagyártása a terveink szerint két éven belül megindulhat, és amely teljes értékű versenytársa lehet majd a hagyományos meghajtású járműveknek. A legfontosabb kérdés a hatótávolság, ami a jelenlegi elektromos buszok esetében körülbelül 100 kilométer, de már azon dolgozunk, hogy ez – változatlan férőhely-kapacitás mellett – 350 kilométer fölé emelkedjen. Ez egy óriási kihívás, ezért ezzel párhuzamosan a busz önsúlyát is csökkentettük. A legmodernebb technológiáknak és anyagoknak köszönhetően így a busz saját tömege mintegy 2-2,5 tonnával lett kevesebb.

Solange Olszewska (vezérigazgató): A folyamatos termékfejlesztés mellett nem-technikai megoldásokon is dolgozunk. Rengeteg ötletem van például azzal kapcsolatban, hogy hogyan tehetnénk vonzóbbá a tömegközlekedést a személyautókkal szemben. Állandóan azon gondolkodunk, hogy hogyan lehetne a közösségi közlekedést olyan irányba fejleszteni, hogy az utasok jobban érezzék magukat. Azt szeretnénk, ha a tömegközlekedés divatossá válna – ezzel kapcsolatban már most is számtalan ötletünk van, amit az Urbino család következő generációján be is fogunk mutatni.

A Solarisok eddig – Dubait nem számítva – kizárólag Európában találtak gazdára. Várható változás ezzel kapcsolatban a következő években? Van-e esély arra, hogy a cég átlépje a kontinens határait?

Solange Olszewska: Mindig is az európai piac volt a legfontosabb a számunkra, és ez a továbbiakban is így lesz. Itt a legfejlettebb és a legnépszerűbb a tömegközlekedés az egész világon. Ugyanakkor a tömegközlekedési eszközök piaca itt nem nőtt az utóbbi években, és valószínűleg a jövőben sem fog növekedni jelentős mértékben. A jelenlegi piaci pozíciónk stabil, de számos olyan terület van, ahol nem olyan mértékben vagyunk jelen, amilyen mértékben szeretnénk. Ilyen például Olaszország, Spanyolország és Franciaország. Amint említettem, az európai piacon korlátozottak a lehetőségek, de a további fejlesztéseinkkel megpróbálunk minél nagyobb szeletet kihasítani a tortából, másrészt Ázsia és Afrika felé is szeretnénk nyitni.

A Handelsblatt nevű német újság nemrég a száz legbefolyásosabb európai nő közé választotta önt, különös tekintettel a Solaris nemzetközi pozíciójára. Mit szól az ilyen elismerésekhez?

Solange Olszewska: Ez egy igazi megtiszteltetés, ugyanakkor óriási felelősséget jelent az ember munkájával kapcsolatban, hiszen be kell bizonyítani, hogy rászolgált egy ilyen illusztris társaság tagságára. Boldog vagyok, hogy egy ilyen neves német lap észrevett legalább egy lengyel asszonyt, és meg vagyok róla győződve, hogy a következő ilyen listára több lengyel vállalkozó nő fog felkerülni. Számtalan olyan menedzser hölgy van az országban, akik kiválóan látják el a munkájukat ebben a férfiak által irányított iparágban.

A mai globalizált világban milyen lehetőségeket lát egy önökéhez hasonló családi vállalkozásban?

Kortrijk legjobb városi busza volt a Solaris Urbino 12

Solange Olszewska: Óriási lehetőségeket. Ha megnézi  a globális piacot, látni fogja, hogy a nemzetközi vállalatok egy része kicsi, ráadásul számtalan családi vállalkozás is működik mellettük. Ők állítják elő a gazdaság összjövedelmének jelentős részét, és sokkal több embert foglalkoztatnak. Ha a családi vállalkozásokat globálisan nézzük, akkor láthatjuk, hogy gyakorlatilag ez a modell uralja a világot. Az utóbbi évek gazdasági válsága megmutatta, hogy a családi vállalkozások jobban megbirkóznak a bajjal. Szóval én úgy gondolom, hogy a családi vállalkozások – különösen a járműiparban – igen is boldogulhatnak, és sikeresen felvehetik a versenyt a nagy nemzetközi vetélytársakkal. Annyi a titka, hogy a vállalatoknak a saját útjukat kell járni, nem pedig valamelyik másik cég üzleti modelljét másolni. Azt szoktam mondani, hogy a gazdaságban – akárcsak a természetben – szükség van a változatosságra; ugyanúgy jut hely a kicsiknek is, mint a nagyoknak. Az embernek csupán tudni kell, hogy miben jó és ki kell ezt használni.

Tekintsünk 2021-be! Hol tart majd a Solaris a huszonötödik születésnapján?

Solange Olszewska: A Solaris ekkor már remélhetőleg egy olyan márkanév lesz, amit nem csak Európában, de a többi kontinensen is ismernek. Azt szeretném, ha cégünk úgy az alkalmazottak számát illetően, mint a gyártási volumen tekintetében is megnőne. Ez a látomás talán túl vakmerőnek tűnik, de kellenek a vakmerő álmok, és küzdeni kell, hogy valóra váljanak. E nélkül nem tartanánk ott, ahol a Solaris tart jelenleg.

Az interjút Aleksander Kierecki és Gerd-Niels Wötzel készítette.

Kapcsolódó hírek