Végéhez közeledik az új svájci emeletes motorvonat kálváriája

iho/vasút   ·   2018.02.18. 18:45
bombardier_dosto_sbb_kislid

Most pár pillanatra felvillantjuk, hogy milyen problémákon rágódnak Svájcban.

A svájci közlekedési hatóság (BAV) 2017 novemberében a Bombardier által gyártott RABDe 502-es, nagysebességű emeletes villamos motorvonatokra kiadta a korlátozott használatbavételi engedélyt. A fogyatékkal élők Inclusion Handicap elnevezésű szervezete ez év januárjában megtámadta ezt a döntést és kérte a használatbavételi engedély visszavonását. Ezenkívül kérte, hogy a részben gyártásban lévő szerelvényekben található rámpákat tervezzék át, mert azok túlságosan meredekek, nem felelnek meg a szabványoknak.

Az SBB ez év január másodikán az illetékes bíróságon kérvényezte, hogy minden további vizsgálat nélkül a korábban kiadott használatbavételi engedélynek érvényt szerezhessen, valamint a fogyatékkal élők érdekvédelmi szervezete által beadott kérvény halasztó hatálya alól is mentesüljön. A kérvény összesen hat szerelvényre, két IC200-ra, két IR200-ra és két IR100-ra vonatkozik.

Az egyik próbaút a sok közül (forrás: sbb.ch)

A kérvényben hangsúlyozták, hogy a szerelvények gyártása előtt a mozgáskorlátozottak érdekvédelmi szervezetének képviselői a járművek 1:1 méretarányú famodelljét megtekintették, bejárták és kerekesszékkel is kipróbálták, akkor az ellen kifogást nem emeltek. Mielőtt az SBB a bírósághoz fordult, felajánlották az érdekvédelmi szervezetnek, hogy a jogi út kizárásával is hajlandóak a szervezet által kért változtatásokat a járműveken fokozatosan megejteni.

A szövetségi bíróság most elutasította a fogyatékkal élők szervezetének keresetét, és megerősítette, hogy a motorvonatok utasforgalmi próbaüzemre alkalmasak. Az SBB üdvözölte a bíróság döntését, és előkészíti a motorvonatok február végén kezdődő utasforgalmi próbaüzemét. A teljes flotta várhatóan a 2018 decemberi menetrendváltáskor áll forgalomba, de azt megelőzően a Zürich és Bern közötti Interregio-viszonylaton és a Zürich és Chur közötti RegioExpress-viszonylaton is közlekedni fognak. Egy későbbi időpontban feltűnnek a szerelvények a St. Gallen–Bern–Genf-viszonylaton is.

Az SBB a bíróság döntésével kapcsolatban kiemelte, hogy az az elmélyült szakmai párbeszédet támogatja egy folyamatban lévő per esetében is. Az SBB természetesen továbbra is a megoldásorientált párbeszéd híve és nyitott a fogyatékkal élők érdekvédelmi szervezetének további megkereséseire.

Most próbáljuk meg ezt a vitát rávetíteni mondjuk a 3-as metró akadálymentesítése körül kialakult adok-kapokra. Sikerült?

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az energiatakarékos vasút

iho/vasút   ·   2021.05.02. 15:00

Olvasónk a vasúti közlekedést energetikai szempontból elemzi a mozdonytól a pályáig, bemutatva, hogy a vasút a legzöldebb közlekedési ágazat a szárazföldön.