Véget ért a Boeing 757-es korszak az Egyesült Királyságban

iho/repülés   ·   2025.01.07. 15:00
_jet_2_b_757_

Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.

Véget ért a brit székhelyű légitársaságoknál a több mint négy évtizedig tartó Boeing 757-es korszak. Az utolsó járatot a 37,3 éves, G-LSAI oldalszámú Boeing 757-200 repülte: a gép 10:05-kor indult Manchesterből (MAN), és helyi idő szerint 12:40-kor szállt le Genfben (GVA). A visszaúton a 757-es 15:24-kor ért földet Manchesterben – ez volt az utolsó epizódja a Boeing kéthajtóműves keskenytörzsűjének a brit utasszállító repüléstörténetben.

A menetrend szerinti és charter járatokat kínáló Jet2 jelenlegi flottájában mintegy 120 Boeing és Airbus repülőgép található, ezzel ez a harmadik legjelentősebb légitársaság az Egyesült Királyságban a British Airways és az easyJet mögött. A Jet2 az Egyesült Királyság legnagyobb utazásszervezője is egyben, miután 2023-ban megelőzte a TUI-t. Az egységállam utolsó, utasokat szállító 757-es üzemeltetőjeként a légitársaság nyolc ilyen repülőgéppel indította 2024-et, ám a kecses madarakat fokozatosan kivonta a forgalomból – az utolsónak megmaradt három 757-es közül a G-LSAE lajstromszámú január másodikán érkezett a walesi Cardiff melletti St. Athan repülőtérre (DGX), ahol szétvágják, G-LSAK január 4-én repült utasokkal utoljára, a dicsőséges korszak végére pedig a már említett G-LSAI tett pontot.

A Boeing 757-es korszak az Egyesült Királyságban 1983. február 9-én kezdődött, amikor is a British Airways elindította a Hawker Siddeley Tridenteket leváltó típussal az első kereskedelmi járatát. Mivel az első Boeing 757-es 1983. január 1-jén állt szolgálatba az Eastern Airlines-nál az Egyesült Államokban, a British Airways tekinthető a második, 757-eseket üzemeltető légitársaságnak. A British kötelékében összesen 53 757-200-ast repült a típus 2010. évi kivonásáig. Némelyikük a DHL egyesült királyságbeli szekciójánál, teherszállítóként lelt új otthonra, a gépek közül öt továbbra is szolgálatban áll.

Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága szerint a több mint négy évtized során kezdeményezett 3,1 millió levegőbe emelkedésük révén a brit 757-esek 8,1 millió repült órát gyűjtöttek össze – márpedig ez 928, levegőben töltött évnek felel meg –, és 471 millió utast szállítottak. A Boeing 757-eseket üzemeltető légitársaságok időrendi sorrendben a következők voltak: British Airways, Air Europe, Monarch Airlines, Air 2000/First Choice, Anglo Cargo, Britannia Airways/Thomsonfly/TUI, Caledonian Airways, Inter European Airways, Ambassador Airways, Airtour My Travel, Flying Colours/JMC-Air/Thomas Cook, British World Airlines, DHL Air (UK), FlyJet, Astraeus Airlines, Titan Airways, XL Airways, Jet2, FlyGlobespan, BA OpenSkies és TAG Aviation. Más légitársaságok, például a BMI és az easyJet bérelt 757-eseket üzemeltettek, míg a 2Excel továbbra is egyetlen regisztrált (G-FTAI), különcélú géppel operál.

A Boeing 1050 757-est épített 1982 és 2004 között; az adatok szerint már csak 210 szállít utasokat, a cargógépek száma körülbelül 270. A 757-esek továbbra is aktív szolgálatot látnak el a Delta Air Lines-nál, a United Airlines-nál és az Icelandairnél, bár a repülőgépek átlagéletkorának növekedésével 2025-ben valószínűleg felgyorsul a nyugdíjazásuk folyamata...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek