Veszélyes megközelítések, majdnem ütközések

iho   ·   2014.05.21. 09:22
cim

Majdnem katasztrófa: két repülőgép kis híján összeütközött a New York-közeli Newark nemzetközi repülőtéren. Az NTSB most nyilvánosságra hozott adatai szerint a múlt hónapban, április 24-én történt incidens során az utasszállítók csak méterekkel kerülték el a ütközést.

A United Express 4100-as járata, egy Embraer ERJ–145, amelyet az ExpressJet üzemeltet, felszállási engedélyt kapott a jobb 4-es pályán, miközben egy Boeing 737-es szállt le az ezt keresztező 29-es pályára.

Egy az irányítás forgalmazásával foglalkozó website felvétele szerint a torony utasította a 737-est, hogy startoljon át és körözzön a reptér felett. Ugyancsak figyelmeztette az irányító a felszállóban lévő ERJ személyzetét a jobbról érkező nagyobb gépre.

A CNN számítógépes grafikája a leszállóban lévő 737-esről és a felszálló ERJ-145-ösről

A United ERJ személyzete aztán úgy reagált, hogy lenyomták a gép orrát, és a másik gép „valóban nagyon közel volt”. A 737-es a következő megközelítésből rendben leszállt, mint ahogy a másik gép is eseménymentesen teljesítette a járatot Memphisbe.

A pontos adatok szerint a 737-es 135 yard, vagyis 123 és fél méter függőleges és 50 yard, vagyis csaknem 46 méter távolságban volt a veszélyes megközelítés pillanatában a másik, kisebb regionális utasszállítóhoz képest.

A Newark érintett részlete a Google Earth műholdfotóján: kelet felől közelítette a 29-es pályát a Boeing, észak felé a jobb 4/22-es pályán szállt fel az Embraer

Az amerikai hatóságok természetesen vizsgálatot folytatnak az ügyben, miközben ugyancsak zajlik a vizsgálat egy másik veszélyes megközelítés dolgában is, amely április 25-én, Hawaiii légterében történt: a United Los Angeles felé induló járata csak gyors süllyedéssel tudta elkerülni az ütközést a US Airways gépével, az utasok beszámolója szerint szinte a súlytalanság állapotába kerültek a kemény manőver során.

Ebben az esetben a TCAS, a gépeken rendszeresített ütközéselkerülési rendszer segített a veszélyhelyzet elkerülésében, de hogy a két gép miért és hogyan került egymást keresztező pályára, arról egyelőre nincs nyilvános adat, annyit lehet csak tudni, hogy mindkét 757-es az irányítás által megadott magasságban repült.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek