Vezeték nélküli hálózat hálózati vezeték nélkül
A konnektor kikerült a programból. Mármint a MÁV-Start wifi-projektjéből. Így a szolgáltatás sok utas számára ebben az értelemben is vezeték nélküli lesz. Ők addig használhatják majd az ingyenes internetelérést, amíg laptopjuk, tabletjük, okostelefonuk akkuja bírja.
Eredetileg azt tervezték a Startnál, hogy száz IC-kocsiba telepítenek wifiroutert meg hálózati csatlakozókat, és az újonnan beszerzendő motorvonatokat is így rendelik. Azt közölték, hogy 2012. második felében már valamennyi IC-kocsiban netezhetünk. Ma is olvasható a MÁV honlapján egy 2012. őszéről szóló ígéret. (A próba a harmadik generációs IC-kocsik wifisítése volt, ebben a mindössze tíz járműben már 2011. ősze óta elérhető a szolgáltatás.)
A MÁV Start új menedzsmentjének belépése után átértékelték a programot. Az a döntés született, hogy a cél az, hogy minél több járműben legyen internetszolgáltatás. Száz kocsi helyett 735-ben. Az e célra átcsoportosított erőforrások miatt viszont kihagyták a tervekből a 230 voltos csatlakozók beszerelését. (Természetesen a kocsik egy részében eleve vannak konnektorok, azok továbbra is használhatók. Persze csak akkor, ha nincs mellettük az áthúzott laptopot ábrázoló jel, ez ugyanis azt jelenti, az onnan nyerhető elektromos energia paraméterei akár ártalmasak is lehetnek az utas készülékére.)
Alaposan csúszik is a program, a MÁV-Start és a szolgáltató T-Systems Magyarország közös csütörtöki sajtótájékoztatóján az hangzott el, hogy mostanáig 31 internetképes kocsi készült el ebben a projektben. Hetente újabb húsz-harminc járművet wifisítenek, a 735-ös számra most 2013. nyara az ígéret. Az IC-k mellet a budapesti elővárosi vonatok Flirt-szerelvényein is lesz ilyen szolgáltatás. Ezzel persze csak ez a projekt ér véget, az internetszolgáltatás bővítése nem, azt lehet már tudni például, hogy a Start 42 új Flirtjét wifi-előkészítéssel szállítja majd a Stadler 2014. márciusa és 2015. szeptembere között.
A 735 kocsis projekt 100 millió forintba plusz kocsinként és havonta négyezer forintba (ha úgy tetszik évente 35,28 millióba) kerül. (A folyamatosan fizetendő ár töredéke a már említett tízkocsis próbaprojektben szintén a T-csoportnak fizetett díjnak.)
Az utas akkor használhatja a wifit, ha a gépén (a sajtótájékoztató utáni kipróbáláskor nem igazán gyorsan) felugró párbeszédpanelen előbb elfogadja a feltételeket. A szolgáltatás nem hosszú videók letöltögetésére való, a túl nagy sávszélességi igényű kéréseket kiszűrik. A T-Systems a szerződésben 0,0 százalékos lefedettséget vállalt, annyit bizton állíthatunk, hogy a valóság ennél jobb lesz, de aki rendszeresen jár vonaton, az tudja, hogy sokszor hiányzik vagy gyatra minőségű a kapcsolat. Persze az sincs kizárva, hogy a T-csoport éppen a vasúti wifi miatt fejleszti majd bázisállomás-hálózatát a sínek környezetében.
A szerződésnek része az is, hogy a wifisített kocsik közül legfeljebb harminc a T-csoport magentájában pompázva reklámozza a wifit.