Viharverte Herculesek Afganisztánban

iho   ·   2014.01.29. 14:22
cim

Brit katona fotója: fél órán át tartott a jégvihar Kandaharban

Több száz millió dolláros kárt okozott egy vihar tavaly Afganisztánban a koalíciós erők, különösen a RAF gépein. A Marshall Aerospace és a Lockheed külön programot kellett, hogy beindítson annak érdekében hogy a Királyi Légierő öt C130-as szállítógépét helyreállítsák a súlyos károk után.

Mint a mostani jelentésekből kiderül, a rendkívüli vihar 2013. április 23-án csapott le Kandaharra, és golflabda-nagyságú jégdarabokkal verte össze a gépeket. A J-sorozatú, tehát a Herkyk új változatát képviselő gépek törzsének, szárnyainak, vezérsíkjainak borítólemezei, egyes gépek ablakai is összetörtek a jégverés következtében. A gépek kiesése olyannyira súlyosan érintette a RAF szállítókapacitását, hogy a jóval nagyobb és leginkább stratégiai jellegű feladatokra, tehát a hadszíntér és a hátország, Nagy-Britannia és Afganisztán közti szállításokra használt C-17-esek egyikét be kellett állítani a hadszíntéren belüli bevetésekre is.

A jégverte C-130-asok egyike a bejelölt találatokkal <br>(fotó: Aviation Week)

Ilyen vihar száz évben egyszer, ha történik, mondta a karbantartásért, üzemeltetésért felelős brit védelmi ügynökség vezetője, aki azt is elárulta, hogy a gépek kormányfelületeit le is kellett cserélni ahhoz, hogy a Herculeseket haza lehessen repültetni javításra. Külön műszaki megoldásokat dolgoztak ki azért, hogy a britek már hadrendből kivont K-sorozatú gépeiből át lehessen szerelni a csűrőket a jégverte J-gépekre, a K-verzión ugyanis csak egy-egy aktuátor mozgatja a csűrőket, a J-változaton viszont három-három.

A hazarepülés pedig úgy történt, hogy a vezérsíkok és kormányfelületek problémái miatt a személyzetek nem használhatták a robotpilótát, vagyis kézzel repültek sok órán keresztül Kandaharból egyenesen Cambridge-ig, a Marshall javító bázisáig. A javítást azért is kellett otthon elvégezni, mert Kandaharban csak az amerikaiaknak volt akkora hangáruk, ahol ezt a kényes műveletet elvégezhették volna.

Az öt súlyos kárt szenvedett C-130-asból négy ismét repül

Cambridge-ben az alaposabb vizsgálatok még plusz ötven százaléknyi kárt fedtek fel ahhoz képest, amit a helyszínen becsültek. A gépeken példányonként 1600-2000 ponton okozott kárt a jég. Az öt Herky közül négyet sikerült már ismét szolgálatba állítani, az ötödik nagyjavításon maradt Angliában. Csak a C-130-asok javításának számláján valamivel több, mint tízmillió font szerepel végösszegként. De ez korántsem a teljes veszteség, amit a jég okozott.

Ugyancsak komoly károkat szenvedett a RAF egyik katonai szállítógéppé nemrég átalakított BAe-146-osa is. A gép előző nap érkezett Afganisztánba, hogy megkezdje lerepülni első éles bevetéseit. Ezt a géppet is haza kellett repülni javításra, és ugyancsak komoly károkat szenvedett a britek több helikoptere is, köztük a nehéz szállító Chinook, a támadó feldatkörben használt Lynx és az öreg Westland Sea King néhány példánya, hogy közülük hány gépet mennyiért kellet javítani, azt nem tették közzé. Azt viszont lehet tudni, hogy a RAF egy BAe-125-ös kéthajtóműves könnyű gépét úgy összetörte a jégvihar, hogy végleg kivonták szolgálatból, és egy az amerikaiak által készített fotó tanúsága szerint szét is szerelték.

A csinos BAe-125-öst le kellett selejtezni<br> (fotó: Aviation Safety Network)

A kandahari amerikai légiflotta kárairól a US Air Force nem adott ki információkat, azt lehetett tudni, hogy a vihar mintegy 80 helikopterét érték kisebb-nagyobb ütések. A reptérre telepített amerikai és brit harcigépek, többnyire F-16-osok és Tornadók zárt fedezékben parkolntk, de jónéhány felderítő szerepkörben dolgozó King Airt is elvert a jég, amelyek a szabad ég alatt várakoztak bevetésre.

Az ügy egyébként már tavaly felbukkant a brit törvényhozásban egy képviselői interpellációban is, ráadásul abban az összefüggésben, hogy a RAF vadonatúj tanker/szállító Voyagerei nem férnek el a Falkland-szigeteken lévő brit bázis hangáraiban, márpedig az Argentína által vitatott hovatartozású déli szigetcsoporton ugyancsak gyakoriak – Afganisztánhoz képest sokkal gyakoribbak – a pusztító jégviharok.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek