Villámlátogatás a „Nyugat kapujában”
![sopronx](/storage/31091/sopronx.jpg)
Ellátogattunk a zöld–sárga vasúttársasághoz Sopronba és Szombathelyre, körülnéztünk, mi a helyzet a GYSEV háza táján. Nincsenek mostanában unalmas percek Sopronban és Szombathelyen sem!
Kíváncsiak voltunk, van-e már előszele a decemberi menetrendváltásnak, mi a helyzet többek között a Schlieren vezérlőkocsikkal, a Ganz által a MÁV részére gyártott utolsó és egyetlen ilyen típusú dízelmozdonnyal, a Szörnyellával. Nos, a hányattatott sorsú M42-es a vezérlés hibája miatt állt meg már évekkel ezelőtt Sopronban. Az egyke mozdonyt letámasztották a soproni fűtőház mellett, már elkezdte benőni a gaz is... Mivel a vezérlése egy az egyben azonos a Szöcskéékével, leállított V46-osból akár kannibalizálható is hozzá alkatrész, és feléleszthető a gép – ez is a terv vele. Érdekesség, hogy az M42-es egy rövidke időszakban kölcsönben volt a Kárpát Vasútnál, akkor főleg anyagvonatok továbbításában vett részt.
Amint az már több platformon is megjelent, december 10-i menetrendváltástól járatalapú megrendelés lesz, ezzel összefüggésben a GYSEV az alábbi vonalakon részben vagy egészben átveszi a szolgáltatást a Start-tól.
- 17-es vonal alsó szakaszán Zalaszentiván–Nagykanizsa között a személyvonatokat,
- 20-as vonal Celldömölk–Porpác–[Szombathely] szakaszán a személyvonatok nagyobb részét,
- 23-as vonalon Zalaegerszeg–Lenti–Rédics között,
- 25-ös vonal nyugati szakaszán, Zalaegerszeg–Őrihodos (Hodos) között.
Az, hogy melyik vonalon, milyen szerelvényekkel közlekedik majd a soproni székhelyű vasúttársaság, és lesz-e járatbővítés, egyelőre még rejtély, ugyanakkor az bizonyos, hogy a rajkai oldalról viszont levonulnak. Villamosítás hiányában, a 17-es alsó és a 23-as Zalaegerszeg–Rédics szakaszon valószínűleg a zöld–sárgák Jennbacher motorvonatai fognak közlekedni. Utunk során két, teljes felújítás alatt álló Schlieren vezérlőkocsit is láttunk. Ebből arra következtettünk, hogy a közeljövőben forgalomba állhatnak. Az, hogy hol és milyen szerelvényekben, egyelőre bizonytalan, de azt megtudtuk, hogy ingavonati közlekedésre is alkalmassá teszik ezeket a járműveket – a harmadik is megkapja majd a felújítást, hogy legyen tartalék. A vezérlőket még anno, tizenvalahány esztendeje közlekedtették a GYSEV bérelt Taurus mozdonyaival, azóta viszont nem használták ki a kocsik ezen funkcióját. Mindhárom vezérlő igen gyatra állapotban állt meg néhány éve.
Megnéztük, hogyan szépülnek kívülről a zöld–sárga Flirt motorvonatok a GYSEV modern kocsimosójában és, hogy hogyan tartják karban a személykocsikat a teljesen felújított soproni kocsiműhelyben, valamint, hogy hogyan újulnak meg a Jenbacher motorvonatok Szombathelyen. Mivel még nincsenek villamosítva, a 17-es vonal alsó és a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakaszán valószínűleg a zöld–sárgák Jennbacher motorvonatai fognak majd közlekedni, nem csoda, hogy a szombathelyi műhely tele van a megújuló járművekkel.
A GYSEV két részletben tizennégy saját Jenbacher motorvonatot szerzett be az elmúlt két évtizedben. Kilenc szóló és öt iker motorvonat alkotta a flottát, ezekből került két szóló a Kárpát Vasúthoz és két iker a Starthoz. A Jenbacherek közül jelenleg több egység is áll – nem csoda, hogy a szombathelyi motorműhely tele van a menetrendváltásra készülődő, éledező szerelvényekkel!
A menetrendváltással összefüggő kérdéseinkkel hivatalosan is megkeressük a vasúttársaságot. Amint kapunk választ, természetesen közreadjuk.
![002](/storage/31092/002.jpg)
![001](/storage/31093/001.jpg)
![003](/storage/31094/003.jpg)
![004](/storage/31095/004.jpg)
![005](/storage/31096/005.jpg)
![006](/storage/31097/006.jpg)
![007](/storage/31098/007.jpg)
![008](/storage/31099/008.jpg)
![009](/storage/31100/009.jpg)
![010](/storage/31101/010.jpg)
![011](/storage/31102/011.jpg)
![012](/storage/31103/012.jpg)
![013](/storage/31104/013.jpg)
![014](/storage/31105/014.jpg)
![015](/storage/31106/015.jpg)
![016](/storage/31107/016.jpg)
![017](/storage/31108/017.jpg)
![018](/storage/31109/018.jpg)
![019](/storage/31110/019.jpg)
![020](/storage/31111/020.jpg)
![021](/storage/31112/021.jpg)
![022](/storage/31113/022.jpg)
![023](/storage/31114/023.jpg)
![024](/storage/31115/024.jpg)
![025](/storage/31116/025.jpg)
![026](/storage/31117/026.jpg)
![027](/storage/31118/027.jpg)
![028](/storage/31119/028.jpg)
![029](/storage/31120/029.jpg)
![031](/storage/31121/031.jpg)
![032](/storage/31122/032.jpg)
![033](/storage/31123/033.jpg)
![034](/storage/31124/034.jpg)
![035](/storage/31125/035.jpg)
![036](/storage/31126/036.jpg)
![037](/storage/31127/037.jpg)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!