Villamosok vándorúton

Kemsei Zoltán   ·   2016.06.16. 11:15
00kicsi

Kívülről talán nem sok látszik a gondosan lefóliázott, becsomagolt öreg járgányokból, de favázas mivoltuk és ablakaik miatt nem lehet csak úgy „pőrén” szállítani őket, mint egy gőzmozdonyt. A tréler reggel kilencre állt ki a múzeum elé, akkor kezdődött – kiállítási sorrendben – a járművek kitolása majd szállítása. A járművek – megnyugtathatunk minden rajongót – fedett, védett és nem utolsósorban jól őrzött helyen várják majd a múzeum felújítását és újramegnyitását.

Reggel kilenckor már teljes díszben sorakoztak fel a szállítók. A képre kattintva galéria nyílik (a szerző felvételei)

A túlméretes jelleg és a nappali forgalom miatt kerülő úton, az M3-ason, az M0-áson és a 31-es úton érkezik a négy villamos a raktárba, Vörös Attila az M3-as bevezetőjén fotózta a menetet.

(fotó: Vörös Attila)

A legelső a BURV (Budapest–Újpest–Rákospalotai Villamos Helyiérdekű Vasút) egyetlen fennmaradt pótkocsija volt. Az enyészetet – mint sok más jármű – a szakszolgálati kocsivá alakítása miatt úszta meg, az 1896-ban gyártott kocsi forgalomból kivonása után sínhálózatmérő kocsiként üzemelt egészen a nyolcvanas évekig.

Még a csarnokban: a BURV 300...

A szegedi 34-es a második a sorban: a Schlick gyárban készült 1913-ban. Sorozata – amely egyébként a Budapesten is közlekedett H típussal (2700-as pályaszámcsoport) azonos – utolsó példányaként 1977-ig, azaz hatvannégy éven át járt utasforgalomban a Tisza-parti városban.

...az SZVV 34-es...

A harmadik tulajdonképpen a legelső – a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) szintén egykeként fennmaradt A típusú kocsijainak egyike. Az ezt jelölendő 1-es pályaszámmal ellátott jármű eredetéről nem egyeznek meg a különböző források, van, ahol az eredeti 1-es (azaz a 92-esről átszámozott) kocsiként, van, ahol fiktív pályaszámmal ellátott, ismeretlen eredetű járműként említik. Tény, hogy a legelső budapesti villamostípushoz tartozik ez, még a XIX. század végén gyártott jármű.

...a BVVV 1-es...

A sorban a negyedik a Debreceni Helyi Vasút (DHV) 9-es pályaszámú pótkocsija. Az 1884-1911 közöt üzemelő gőzvontatású városi vasút pótkocsijaként üzemelt, majd a pallagpusztai (eredetileg DHSV – Debrecen–hajdúsámsoni HÉV) vonal villamosítása után 111-es pályaszámon, nyári pótkocsiként üzemelt. Forgalomból 1949-ben vonták ki, a budapesti Dózsa főműhely 1966-os felújítása után állították ki a Közlekedési Múzeumban.

...és a DHV 9-es kocsi

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Részleges államosítás a brit vasúton

iho/vasút   ·   2021.07.27. 15:00

Az új szervezet feladata lesz a pályavasút működtetése, a pálya tulajdonosi jogainak gyakorlása és karbantartása mellett a hálózat fejlesztése, a menetrend egyeztetése, a viteldíjak meghatározása és beszedése is.