Visszaesés a lengyel buszpiacon

Ács Attila   ·   2013.01.16. 11:30
mzaconecto_fooldal

Több mint 18 százalékkal kevesebb új buszt adtak el Lengyelországban 2012-ben, mint az előző évben – számol be róla az InfoBus.pl. Számszerűsítve 1279 járműről van szó, ami 282-vel marad el a 2011-es értéktől. A legnagyobb visszaesés a városi kategóriában tapasztalható, ahol 2011-ben még 938, tavaly viszont már csak 559 új buszt tudtak beszerezni a lengyel üzemeltetők – ez mintegy 40 százalékos csökkenést jelent. Az ok az európai uniós támogatások kifutásában keresendő, és valószínűleg ez az évi 500-600-as érték fog stabilizálódni egészen 2016-ig, amikor is megérkezhetnek majd az új pályázatok első fecskéi.

Jóval kevesebb városi buszt vásároltak a lengyel üzemeltetők 2012-ben, mint 2011-ben. A Mercedes ebben a szegmensben is kedvelt márkának számít<br>(fotó: Stefan Romanik / Agencja Gazeta - http://warszawa.gazeta.pl)

A legtöbb városi busz egyébként a fővárosban állt forgalomba (114), ezt követi Lublin (45), Bialystok (35), Krakkó (30), Wałbrzych (20), Kielce (16) és néhány további kisebb város 15 darabszám alatti beszerzésekkel.

Megugrottak viszont az eladások a turistabuszok szegmensében, amihez nagyban hozzájárult a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokság is. A 250 eladott jármű közel 66 százalékos növekedést mutat, a buszok többsége az Eb miatt állt forgalomba, de viszonylag sok járművet vásárolt a PolskiBus (38 Van Hool), valamint a lengyel hadsereg is (27 Mercedes-Benz Tourismo).

A minibuszok (8 tonna összgördülőtömeg alatt) piaca stagnált, olyannyira, hogy darabra pontosan ugyanannyi talált gazdára, mint 2011-ben: 387. Intercity buszból se fogyott sokkal több, mint tavaly: a 81 eladott jármű csupán 4,7 százalékkal több, mint 2011-ben.

A turistabuszokat vitték mint a cukrot, de ebben nagy szerepe volt az foci EB-nek is<br>(fotó: EvoBus)

Érdekesen alakult a márkák versenye is 2012-ben, a vezető szerepet ugyanis a Mercedes vette át; a nagyok közül gyakorlatilag az egyedüli cég, akinek nincs gyára Lengyelországban. A 453 eladott busz csekély növekedést jelent (csupán tizenöttel több, mint 2011-ben), ez mégis messze elegendő volt a képzeletbeli dobogó legfelső fokához, a tavalyi piacvezető, a Solaristól ugyanis jóval kevesebb buszra kapott megrendelést, mint 2011-ben: 487 helyett az előző évben csak 257-et.

A harmadik helyezett az Autosan 83 eladott busszal, de nekik sincs okuk az ünneplésre, hiszen 2011-ben még 153 buszt adtak el a hazai piacon. Őket rendre az MAN (70), a Solbus (65), az Irisbus (59) és a Setra (56) követi. A név szerint meg nem említett gyártók összesen 241 buszt adtak el 2012-ben Lengyelországban.

2012 nagy vesztese a Solaris, jelentősen lecsökkentek az eladásaik Lengyelországban<br>(fotó: Solaris)

Kapcsolódó hírek