Vót: négyrészes Bz a kishidasin

Károly Szabolcs   ·   2017.04.30. 11:15
400px_bzkigyo

Ugyan, mi az a tíz év?! – legyintenek, akik már nem gyerekek. Mégis, az elmúlt évtizedben rengeteg dolog változott a vasúton, néhány pedig időtlen életét éli azóta is. De mi történt 2007. április 30-án, hétfőn?

Egyik ismerősömmel hirtelen felindulásból megbeszéltük, hogy Tokajban csapunk egy rövid, délelőtti vonatfotózást. Egy darabig egyedül próbáltam lőni a képeket: az állomás kezdőponti – Szerencs felőli – végén található ívhez még remekül asszisztál a reggeli, kora délelőtti fényirány. Az illető végül nem tudott eljönni, így aztán hazaindultam Szerencshez közeli lakóhelyemre. A szerencsi állomáson azonban újabb ismerősökbe botlottam, akik épp a 98-as vonalon, Abaújszántón át Hidasnémetibe és vissza mentek egy kört, így hát kaptam az alkalmon, és hozzájuk szegődtem.

Tíz éve még négyrészes Bz-szerelvények jártak Szerencs és Abaújszántó között. De nem csak ez változott azóta. A képre kattintva a szerző fotóiból készült galéria nyílik

A Szerencs–Abaújszántó járatokat akkoriban még többnyire négyrészes, motor+mellék+mellék+motor összeállítású Bz-szerelvényekből adták ki. Ebből az utóbbi évekre már csak a két motor maradt, nagy ritkán kerül csak bele Bzx. A gyönyörű zempléni tájakon kanyargó vicinális felső részen, Abaújszántó és Hidasnémeti között közlekedő vonatok régóta szóló motorkocsik. A harminc kilométeres vonalszakaszt sem hagyta ki a kétezres évek nagy mellékvonal-bezárási hulláma: a második, 2009. decemberi fázisban leállították a személyszállítást. Egy évvel később, 2010 decemberében újra megindulhatott a forgalom, azonban mindössze napi két vonatpárral. 2016 tavaszától a tavasztól őszig tartó turistaszezonhoz egy újabb, délelőtti járatpárt állított forgalomba a MÁV-Start.

A vonal felső végén, Hidasnémetiben azóta megszaporodtak a leginkább szlovák tulajdonú magánvasúti gépek. A szolnoki Papagáj (vagy éppen fecske) Szilik azonban most sem számítanak gyakori vendégnek, néha vetődik csak el arra egy-egy, az is leginkább személyvonatok élén, random fordába kerülve.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kisvasút Kiemelt ajánlatok

Megjelent A nagy V, az Indóház Kiadó a magyarországi villamos mozdonyokat bemutató új albuma

iho/vasút   ·   2024.12.02. 10:35

Kicsit hevesebben ver a pulzusa, ha meglát egy Gigantot? Szíve mélyén a honi vasút szürke eminenciása, a Szili a kedvence? Netán a régi idők FS E.550 Cinquantáját tartja nagyra? És ahogy mindannyian, méltán sorolja Kandó Kálmánt a vasútvillamosítás legnagyobbjai közé? Akkor Önnek is szól A nagy V.