Vót: szegedi életképek tizenöt éve, a Dugonics tér átépítésének kellős közepéről

Bohus Dávid   ·   2017.05.27. 16:15
dugoter

A szegedi villamosközlekedést a kétezres évek elején három villamosvonalból álló hálózat, ütött-kopott Bengáli villamosok és tizenhárom új Tatra T6A2H villamos jellemezte. Az egyirányú szóló Tátrák csak az 1-es vonalon közlekedtek, amely a város egyetlen kétvágányú, hurokvégállomásokkal kiépített villamosvonala volt. A másik két viszonylat a Tarjánt Kecskéssel összekötő (Anna kút és Tarján között kétvágányú) 4-es, illetve a Dugonics teret Postás sportteleppel összekötő (végig egyvágányú, kitérős) 3-as. Mindkét vonalon közlekedett betétjárat is: Tarján és Centrum áruház között 4/A, a Dugonics tér és Vadaspark között 3/A jelzéssel.

Lezárják a Dugonics teret – írta a Délmagyarország tizenöt éve. A cikk felvételén még a régi állapotot láthatjuk egymást keresztező Bengálikkal, jelzőlámpás kereszteződéssel (forrás: Délmagyarország archív, a szerző gyűjteményéből)

A város elektromos közlekedését fejlesztő intézkedések első állomása a Dugonics tér átépítésével kezdődik. Az egymást keresztező 3-as és 4-es vonalakat elágazó kitérővel összekötik, így a kecskési irány mellett a Kálvária sugárút és a Fonógyári út villamosai is Tarjánig közlekednek. A tér átépítésével megszűnik a Kölcsey kitérő, helyette kétvágányú szakaszon vezetik át a belvárosi csomóponton a két viszonylat szétválását. A Dugonics tér és Kálvária sugárút kereszteződésébe elágazó kitérőt építenek, a kétvágányú szakaszok pedig a Kölcsey utcánál kezdődnek, a 3-as vonalon a Dáni utca előtt, a 4-es vonalon pedig a zeneművészeti konzervatórium előtt fejeződnek be. A lámpás forgalomirányítás helyett két körforgalom épül, amelyeket középen a villamosvágányok kereszteznek.

Készül a kétvágányú szakasz a Tisza Lajos körúton a Dugonics tér felé 2002. május 27-én (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

Az átépítés megkezdéséhez a belvárosi csomópontot 2002. április 22-én zárták le, a villamosvonalak végállomását a lezárt Dugonics térhez érkező vágányok mellé helyezték át, az autóbuszjáratokat a közeli utcákba terelték. A belvárosi csomópont átépítésével egy időben megszűnt a 3-as belvárosi végállomása és a kétvágányú tároló a Dugonics téren, illetve a vonal külső, Fonógyári úton vezetett szakasza, valamint a Postás sporttelep melletti végállomás. A Kálvária sugárút villamosai 3/A jelzéssel a Vadasparkig közlekedtek, valamint befejezte pályafutását a Centrum áruház előtt irányt váltó 4/A betétjárat is.

Az elvágott szakaszokon közlekedő Bengálik nem tudták megközelíteni a Pulz utcai kocsiszínt, ezért a járműveket a külső szakaszok kitérőiben tárolták és javították.

Ideiglenes végállomás és műszaki tárolóhely a Vadaspark kitérőben

Az első digitális fényképezőgépemmel készített felvételek archívumában a tizenöt évvel ezelőtti időszak elsősorban a Dugonics tér felújítása körüli állapotokat örökíti meg, de a gyűjteményben kétezres években korábbi NDK üzemeltetőtől vásárolt szegedi GVM trolijai is felbukkannak.

A bejegyzés folytatását azokkal az felvételekkel folytatjuk, amikor a Bengálik elfoglalják a két vonal új elágazását. Az átalakítás előtti időszakról linkelt fényképeket Lehóczki Gábor készítette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.