Wizz Air Abu Dhabi: irány kelet, a Maldív-szigetek!

iho/repülés   ·   2022.10.06. 09:00
a321-neo-abu-dhabi_9dafb9f4

Fordítókorong Dél-Ázsia felé, a következő Sri Lanka lesz. Miért repül a lila madár hosszabban ugyanoda, mint a konkurencia?

Nyáron történt a bejelentés, és kedden be is indult a járat, ami egyben a Wizz egyik fő terjeszkedési irányát jelzi: az A6-WZF lajstromjelű vadonatúj A321neo a Wizz Air Abu Dhabi színeiben teljesítette az első Abu-Dzabi–Maldív-szigetek–Abu-Dzabi járatát.

A magyar székhelyű légitársaság-csoport az Indiai-óceánon fekvő szigetcsoport bekapcsolásával is igazolja a portálunk által is többször elemzett programot, ami miatt a külföldi szaksajtó is olykor „fapados Emirates” néven illeti a Wizzt, vagyis, hogy az öbölmenti leányvállalat bekapcsolásával a gyarapodó cég váljon az Európából Ázsiába irányuló légiközlekedés a hálózatiaknál olcsóbb alternatívájává, Abu-Dzabi fordítókoronggal.

(fotók: Wizz Air)

Fordulópontnak számít tehát ennek a Wizz eddigi Ázsiában legtávolabbi menetrend szerinti vonalának a megnyitása, igazi keleti nyitás, tavasszal ráadásul következik egy még keletibb desztináció, Sri Lanka. És ez a koncepció tesz ugyancsak érthetővé két dolgot: egyrészt, hogy a Wizz tervei szerint a leányvállalat néhány év múlva ötven gépes társasággá növi ki magát, másrészt hogy ezek a komoly hosszúságú ázsiai repülések teszik szükségessé és nagyon várttá, hogy az Airbus végre kezdje leszállítani a különlegesen nagy hatótávolságú A321neo változat példányait, az XLR-t. Ezek révén korábbi elemzésünk szerint a Wizz Air Abu Dhabi egyszer majd kiépíthet menetrend szerinti kapcsolatot Bangkok, Szingapúr, sőt akár Peking irányába is.

A maldívi járatot hetente négyszer repülik a gépek, majd heti hatszor, sőt, decembertől már naponta, és ezzel a Wizz Abu Dhabi egyik legfrekventáltabb vonala lesz. A választás nem csak azért tűnik jónak, mert a Wizz eléri az európaiak számára is az egyik legvonzóbb kellemes üdülőhelyet, hanem mert a Simple Flying szerint ennek a két pontnak az összekötésében csak egy konkurenciája van, az Etihad, amely szintén naponta repüli a vonalat, de érdekes mód a 787-esekkel teljesített menetidő jóval rövidebb, mint a Wizz-gépeké.

A Flightradar képén eléggé világosan kirajzolódik, hogy miért. Az Etihad gépe a keleti irányú emelkedés után közvetlenül délkeletre fordul és az Arab-tengert átrepülve „egyenesben” éri el a Maldív-szigeteket, a Wizz gép azonban viszonylag közel a parthoz tovább repül keletnek, majd Pakisztán érintésével fordul csal délnek, és követi India nyugati partvonalát a rövidebb tengeri szakaszig. Az Etihad járata 3018 kilométert teljesít átlagban, ami a Wizz lerepült átlag távolságához képest egynegyedével rövidebb, tehát a Wizz járatainak nagyobb a menetideje, a hajtóművek többet kell, hogy fogyasszanak, a menetrend sem annyira vonzó, mint ha közvetlenül lehetne a legrövidebb módon repülni – persze az utas számára lehet, hogy a jegyár miatt így is olcsóbb a lilákkal repülnie.  

A különbség az ETOPS (Extended Twin Operations), amely azt határozza meg, hogy egy kéthajtóműves gép az egyik hajtómű kiesése esetén milyen távolságban lehet a számára legközelebbi biztonságos leszállóhelytől. Ennek is vannak különféle fokozatai (90, 120 és 180 perc). A történet nagyon érdekes, ugyanis a típus maga megkapta még évekkel ezelőtt az ETOPS-engedélyt, kérdés, hogy hány perceset. Amúgy amikor a Wizz nyáron az amerikai hatóságokhoz fordult leszállási engedélyért, a sűrűn sorakozó ellenérvek között szerepelt az ETOPS hiánya is.

Az iho.hu által megkérdezett szakértő szerint a magyarázat az, hogy az ETOPS-engedélyek kiadása nem egyszerűen a használt repülőgép képességeitől függ, hanem az üzemeltetőtől is. A kérdés, mekkora tapasztalata van az illető légitársaságnak, a személyzeteknek a hosszú, tenger vagy lakatlan területek fölötti rendszeres repülésekben, megfelel-e minden biztonsági eljárás és karbantartási rendszer ennek. Lehetséges tehát, hogy az Abu Dhabi Wizz-nek még gyűjtenie kell az időt és a gyakorlatot, hogy ugyanolyan gazdaságosan repüljön a Maldív-szigetekre, mint a konkurencia.   

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.