A hatszázezer dollárt is elérheti az amerikai légierő pilótáinak folyósított bónusz

iho/repülés   ·   2023.12.13. 13:00
00_amerikai_legiero

Új életpályamodellt vezetett be az USAF: a továbbszolgáló pilóták nem csak anyagi elismerésben részesülnek, hanem akár a szolgálati helyüket is megválaszthatják.

Minden kiképzett pilóta aranyat ér, főleg, ha hiány van belőlük. Ezért az Amerikai Egyesült Államok Légiereje stratégiai megfontolásokból pénzügyi ösztönzőrendszert vezetett be a pilóták megtartása érdekében, de a modell nem csak az anyagi javak juttatásáról szól: a repülőállománynak nagyobb beleszólási joga lesz abba, hogy melyik támaszponton kívánnak szolgálni, továbbá a szolgálati beosztásukat is véleményezhetik.

A bónuszok évi 15 ezer és 50 ezer dollár között mozognak, a konkrét összeg a repülőgép típusától és a szerződéshosszabbítás időtartamától függ. Például a vadászgépek, bombázók, a kutató-mentő egységek és a különleges műveletek pilótái, valamint a U-2  felderítőgépekre beosztottak évente 30–35 ezer dollár hűségpénzre számíthatnak három–négy éves szerződéshosszabbítás esetén, míg a 12 évre elköteleződőknél az összeg elérheti az évi 50 ezer, azaz a teljes időszakra szólón a 600 ezer dollárt – ebből egy összegben előre felvehetnek kétszázezret. Speciális ösztönzőkkel is találkozni, például az elszigetelt nevadai Creech légibázisra beosztott pilóták fizetését évi háromezer dollárral kiegészítik, hogy valamelyest ellensúlyozzák a munkábajárás és a gyermekgondozás (babysitter) többletköltségeit.

A konstrukció elsősorban a pilótáknak- és drónpilótáknak, továbbá a légiharcirányító-rendszerek irányítónak és kezelőinek szól; az USAF évi huszonhat alkalommal megjelenő magazinja, az Air Force Times szerint az ajánlat népszerűnek bizonyult, az első tíz napban 210 szerződéshosszabbítást írtak alá.

A többletjuttatások finanszírozására az amerikai légierő további 250 millió dollárt kér a kongresszustól. A rendszer mögött meghúzódó logikáról szólva Adrian Spain vezérőrnagy, az amerikai légierő kiképzési és készenléti igazgatója elmondta: „Soha nem volt még fontosabb az a követelmény, hogy megőrizzük a kritikus készségeinket légierőnknél. A képzett pilóták tapasztalatának és szakértelmének megőrzése elengedhetetlen a jövőbeli kihívások kezelése során.”

Napjainkban körülbelül 21 ezer pilótára van szükség ahhoz, hogy az USAF maradéktalanul betölthesse a feladatát, ám jelenleg hozzávetőlegesen csak 19 ezer van állományban. Ezért a profik megtartása mellett a toborzással is foglalkozni kell, ám az ősszel kiderült, a légierő zsinórban nyolcadik éve nem teljesítette éves célját, azaz 1500 új pilóta felvételét. Az elmúlt 12 hónapban mindössze 1350 pilóta kezdte meg kiképzését – a lemaradás az oktatópilóták hiányával is magyarázható.

Laura Weaver felvételén egy, a 104. vadászrepülőszázadhoz rendelt pilóta éjszakai repülési küldetésre készül a Frosty Strike hadművelet keretében 2023. november 30-án a Martin State Nemzeti Légibázison, Middle Riverben, Maryland államban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.