Air Race Spielberg: Hall végre győzni tudott!

iho   ·   2015.09.07. 08:45
cim

Az időjárás főszereplő lett a Red Bull Air Race ausztriai futamán: a kvalifikációt elmosta az eső, hazai ásznak megint nem sikerült, a győztes az ausztrál Matt Hall lett, ez a rövid összefoglalója a spielbergi futamnak.

Festői vidék: a pálya a hegyek között, a levegő sosem nyugodt<br>(fotók: Red Bull Air Race)

A mezőny idén másodszor versenyzett szárazföld felett, de ez a pálya  Ascothoz  képest is nehezebb volt, különösen olyan turbulens szélben, mint ami vasárnap zavarta a pilótákat, akiknek pályaszakaszonként ráadásul hatvan méteres szintkülönbséggel kell számolniuk. A le- és felszállás is kihívás az autóversenyekre épített aszfalt egyenesén, ahová a dombok és a fák fölött kell „beesnie” a pilótáknak.

A 14-es mezőny párosítása a pénteki edzésidő alapján állt fel. Először Goulian harcolt Lamb ellen, az amerikai jól repült, a füstölője viszont nem működött igazán, ami Lamb számára nyújtott esélyt, ő viszont a megengedettnél nagyobb sebességgel rongyolt a pályára, vagyis mégis Goulian mehetett tovább a nyolc közé. Ezután következett Besenyei és Sonka párbaja. A magyar ász nagyon jó időt repült, Sonka nagyon agresszív versenyzéssel és minimális különbséggel volt gyorsabb, de az Edge 540-essel egyre jobban versenyző Besenyei remek idejével szintén versenyben maradt. A kanadai McLeod és a francia Ivanoff párbaját a kanadai nyerte, ezután került sor a hazai nézők számára legfontosabb párviadalra: Chambliss, Egyesült Államok, kontra Arch, Ausztria.

Talán túl nagy rajta a nyomás? Arch hazai közönség előtt is bukott

Hannes Arch számára Ascot drámaian nagy csalódás volt, nehezen felejthető volt az osztrák versenyző arca, amint világossá vált, hogy nem tudja beindítani makacskodó motorját, tehát nem is repülhet a győzelemért. Érthető volt, hogy itt, Ausztriában akart egyrészt revansot venni, másrészt felzárkózni az élbolyhoz, hogy megmaradjanak világbajnoki esélyei. Nos Chamblissnak sem volt könnyű végigrepülnie a pályát a még erősebb szél miatt, Arch viszont rögtön az elején hatalmasat hibázott, elkaszálta a startkaput, és ezután már nem tudta visszanyerni higgadtságát, a dolog vége SCO lett (Safety Climb Out, a pilóta biztonságos magasságba kiemelkedve feladja a futamot).

Velarde és Hall összecsapására már végképp az volt a jellemző, hogy a pilóták azért repültek, hogy egyáltalán a pályán tudjanak maradni, mindketten bőven szedtek össze büntetéseket, de végül az összesítés Hallnak kedvezett. Le Vot Bonhomme ellen pilont is kaszált és magasságot is sértett, Bonhomme számára ezután tényleg csak az volt a feladat, hogy kevesebb büntetővel végigrepüljön és nyerje a párbajt.

A magyar ász és gépe: Besenyei ismét stabilan a legjobbak között

A nyolcasok versenyét Goulian kezdte, nem túl nagy időt repült, de azt tisztán, Sonka többet kockáztatott, ugyancsak tisztán, de sokkal gyorsabban repült át a célkapun, és harmadik alkalommal verekedte be magát az idényben a legjobb négy közé.

McLeoad és Chambliss következett, a fiatal kanadai szépen vette a kapukat, Chambliss viszont gyorsabban szlalomozott és sokkal szűkebben vette a visszafordulókat is, meggyőző repüléssel jutott a 2009-es világbajnok a legjobb négy közé. Ezután Dolderer és Matt Hall küzdött meg a továbbjutásért, de a németnek a tízes kapunál nem voltak vízszintesek a szárnyai, ez plusz két másodperc büntetést jelentett, az ausztrál viszont wingletes sárga madarával győztes-gyanús magabiztossággal repült remek időt, tökéletesen tisztán.

Bonhomme tökéletesen repült megint...

Az utolsó páros a nyolcak között: Besenyei, a verseny „keresztapja”, és Bonhomme, a jelenlegi listavezető. Péter gyönyörűen kezdett, de a biztonsági vonal átlépése miatt fel kellett adnia a viadalt, Bonhomme-nak megint egyszerű volt a feladvány, nem kellett gyorsnak lennie, csak pontosnak. Besenyei a verseny után úgy nyilatkozott, hogy ő azt a bizonyos ívet pontosan úgy repülte, mint a 14-es futamban, és akkor nem diszkvalifikálták... Mindenesetre a tizennégy között a harmadik legjobb időt repülte, és a nyolcas döntőben még gyorsabb lett volna, úgyhogy lett volna helye a négy legjobb között.

A négyes döntőt Sonka kezdte, precízen, de nem olyan gyors repüléssel, mint a korábbi párbajokban. Az amerikai Chambliss jó néhány éve nem tudott dobogós helyezést megcsípni, kicsit szélesebben repülte a szlalomot, de az utolsó szakaszon még tudott erősíteni, és gyorsabbnak bizonyult az egykori cseh harci pilótánál, tehát az már biztos, volt, hogy felállhat valamelyik fokra.

...de Hall egy hajszálnyival nála is gyorsabban

Matt Hall, a tehetséges ausztrál, aki már sokszor volt ott az eredményhirdetéseken, de sohasem a legfelső fokon, már a startnál nagyon kemény volt, maximális 199 csomós sebességgel  repült át az első kapun, és fantasztikus repüléssel vette át a vezetést, amit aztán Bonhomme sem tudott elhódítani: a brit negyedik idei győzelme helyett minimális különbséggel szorult a második helyre, az utolsó szakaszban volt csak valamivel lassúbb, mint az ausztrál. A sorrend tehát Spielbergben: Hall, Bonhomme, Chambliss és Sonka,  összetettben azonban 55 pontjával továbbra is Bonhomme vezet a két amerikai futam előtt, második az ötven pontos Hall, a harmadik csalódott Arch 30 ponttal, meglehetősen távolról követi őket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.