B-17 házilag – és nem távirányítású!

iho   ·   2017.05.22. 08:45
cim

(fotók: TheBallyBomber.com)

Zavarba ejtő látvány. Egy tökéletes, fényesre polírozott példánya a második világháború leghíresebb bombázójának, a B-17-esnek, abból is a G-változatnak.

Akkor válik furcsává a dolog, ha más repülőgépek mellett látjuk a gépet, és kiderül, hogy valami nem stimmel a méretekkel. Innentől kezdve aztán teljes a zavar, mert a megbabonázott nézők egyik része a maga logikája szerint azt gondolja, valami óriásira nőtt rádió-távirányítású modellel van dolga.

És csak a közelebbi fotók, vagy a szerencsések részéről a közelebbről való szemrevételezés révén derül ki az igazság: a jószág az igazi világháborús négymotoros egyharmadnyi replikája, de a szerkezetet egy benne ülő pilóta vezérli. Vagyis egy nemigen létező kategória, az együléses négymotoros home-made kisgép példánya, méghozzá teljesen egyedi példány.

Jack Bally, fakereskedő, pilótaoktató és repülőgépszerelő az Illinois-i Dixon melletti kis privát repterének hangárjában, fia és unokája segítségével, 1999 óta építi a gépet: nagy része alumínium, a csűrők, a magassági és az oldalkormány vászonnal van borítva.

A Bally Bomber négyhengeres kétütemű Hirth 3002 motorokkal repül, négyszer hatvan, vagyis összesen 240 lóerővel, ami a tavaly őszi szűzfelszálláskor bőven elégnek bizonyult az amúgy nem túl hosszú füves pályán. A gép utazósebessége 200 kilométer körüli óránként. A súlya 900 kiló körüli, a futók az igazihoz hasonlóan behúzhatók, hidraulikusan. A motorválasztást az indokolta, hogy ez a típus ad le elég teljesítményt, de közben be is fér a méretarányosan lekicsinyített motorgondolákba, a háromtollú légcsavarok is nagyon pontosak, arányosak.

Bally a B-17-esig csak két kittben kapható kisgépet rakott össze magának. Tavaly őszig 25 ezer munkaórát ölt bele a B-17-esbe, az egyharmad nagyság volt az, ami befért a hangárjába. Egyébként a fülkét is igyekezett valósághű módon elkészíteni, még ha a gépnek nincs is másodpilótája, bár Bally tervezi levizsgáztatni majd két személyre is, az utasnak tandem-elrendezésben, vagyis a pilóta mögött lesz helye. Bally szerint a legnehezebb a futók és az orr-rész kialakítása volt, utóbbi esetben a plexik tökéletes formázása okozott gondot... De a gép kész, az FAA is megadta a légialkalmasságit, és ha minden igaz, a Bally Bomber az idei Oshkosh egyik sztárja lesz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!Mentés

Kapcsolódó hírek