Csúcsvadászok vegyes párosa: F-22/F-35

Trautmann Balázs   ·   2014.11.20. 16:15
cim

A gyakorlatban is megkezdődött az amerikai légierő két, ötödik generációs vadászbombázó repülőgépének együttműködése.

A Lockheed Martin két fejlesztése, az F-22 Raptor és F-35 Lightning II a világ jelenlegi egyetlen, hadrendben is álló, nehezen felderíthető kialakítású vadászbombázói. Most a 94. vadászrepülő század állományába tartozó F-22 Raptor repült át a Virginia állambeli Langley-Eustis légibázisról a Lightning-fészekbe, azaz az Eglin légitámaszpontra. Itt a helyi 58. vadászrepülő század F-35A Lightning II-eseivel kezdik majd meg a közös feladatok végrehajtását.

A két csúcsvadászgéppel többféle feladatot is végrehajtanak majd, vizsgálva a gépek közötti adatáramlás zavartalanságát, és a gyakorlatban is megválaszolva a feladatok tervezésénél és végrehajtásánál felmerülő kérdéseket.

A közös kötelékek légtérvédelmi, az ellenséges légteret lefogó és csapásmérő feladatokat egyaránt végrehajtanak. Kezdetben egyszerűbb légiharc- és csapásmérő feladatokat hajtottak végre, majd folyamatosan nehezülnek a bevetések, kihasználva az új generációs vadászbombázók rejtőzködési képességeit és fedélzeti rendszereinek kifinomultságát.

A két típus közül egyelőre csak az eredetileg vadászgépfeladatokra optimalizált F-22 Raptor vett részt éles hadművelet során levegő–levegő és csapásmérő feladatokban Szíria felett. A típus itt használt először irányított bombafegyverzetet, az ISIS terrorszervezet állásait, fegyvereit, utánpótlását támadva.

A két típus ugyanakkor egymásra van utalva. Mint korábban az amerikai légierő harászati parancsnoka, Michael Hostage tábornok kijelentette: a légierőnek az F-35-ösre van szüksége, hogy lépést tartson ellenfeleivel, de ugyanakkor a Lightning II-esnek is szüksége van az F-22-es vadászgépek támogatására. Ennek megfelelően folytatni kell a meglévő Raptor-flotta folyamatos modernizálását és élettartamának meghosszabbítását, még akkor is, ha ez jelentős pénzügyi forrásokat igényel. „Ha nem tudjuk fenntartani az F-22-es flottát, akkor őszintén szólva az F-35-ösök is jelentéktelenné válhatnak. A Lighning II-es nem légifölény-vadásznak épült, szüksége van az F-22-esekre.”

Még inkább az előző, negyedik generáció olyan ikonikus és máig gyártott típusainak, mint az F-15C/D/E Eagle-család, az F-16C/D Falcon vadászbombázók, vagy éppen a haditengerészet F/A-18E/F Super Hornetei. Az amerikai haderő már régóta a „hi-lo mix”, azaz a csúcsvadászok és az ellenőrzött légtérben a támogatásukkal feladataikat végrehajtani képes előző generációs vadászbombázó repülőgépek együttműködését tartja a közeljövő valóságának. Mára már nyilvánvalóvá vált, hogy nincs lehetőség (leginkább a pénzügyi források beszűkülése és a méregdrágává vált ötödik generációs vadászbombázók miatt) minden „öreg” Falcont és Eagle-t lecserélni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.