Delfin-baleset a repülőversenyen
Reno, a legutolsó futam: az L-29-es magasságot veszítve a földnek csapódott.
Nevada, Reno: minden szeptemberben izgalmas repülőversenyek helyszíne, olykor azonban komoly, olykor halálos incidenseké. A mostani talán számunkra is szomorú, egy nálunk is sokat repült típust érintett.
Portálunk is hírt adott például arról az esetről, amikor a legnépszerűbb kategóriába tartozó, nagyon erősen módosított P51D Mustangon a magassági kormánykiegyenlítőt mozgató rendszer törése miatt a trim elvesztette szilárd bekötését, és berezonált. A rezonancia le is törte a trimlapot a magassági kormányról, emiatt a pilóta elvesztette uralmát a gép felett. A Galloping Ghost névre keresztelt Mustang a hatkörös futam harmadik körében 445 csomós sebességgel repült, amikor balra pördült, majd felvágta az orrát, az ekkor keletkezett 17,3 g-s túlterhelés cselekvésképtelenné tette a pilótát, a gép lezuhant a nézők közé, ketten meghaltak, több, mint ötvenen megsebesültek.
Furcsa baleset történt 2016-ban, a renói F1-kategória (nem összetévesztendő a földi F1-el) egyik indulója motorhiba miatt nem tudta a futam többi résztvevőjéhez hasonlóan elhagyni a betont és egy hátrábbról startoló másik gép még a földön elütötte, hatalmas szerencse volt, hogy a pilóta nagyon súlyos sérülések nélkül megúszta a dolgot.
Az FAA és az NTSB komoly változtatásokat vezetett be és szigorította a szabályokat, a gépek átalakítása is komoly ellenőrzést kapott, a biztonság érdekében amit lehetett, azt megtették, de egy ilyen versenysorozatban, ahol például a legapróbb gépek csúcssebessége is eléri a 450 kilométert óránként, számolni kell a balesetekkel.
A mostani katasztrófát egyelőre nehéz megmagyarázni. Reno több napig tart, bemutatók és rengeteg izgalmas repülőeszköz földi kiállítása színesíti a programot, amely százezreket vonz a sivatagi reptérre. Az idei hét kategóriás sorozatnak is a legutolsó versenyszáma a Jet Gold Race volt, amelynek során sugárhajtású repülőgépek és pilótáik kerülgetik a pilonokat. A résztvevők gépei kizárólag a nálunk is jólismert Aero Vodochody gyártmányok, vagyis az L-29-es és az L-39-es, persze másképp és másképp átalakítva, feljavítva a hajtóművek erejét és az aerodinamikát. Tegyük hozzá, idén az időnként por miatt korlátozott látási viszonyok miatt a verseny rendezői a biztonság kedvéért több előfutamot kihagytak.
Az utolsó számban a nyolc induló a hatkörös verseny harmadik körénél tartott, amikor az egyik L-29-es ismeretlen okból elvesztette a magasságát és nagy sebességgel a földnek ütközött és felrobbant, a pilóta, Aaron Hogue azonnal meghalt, más gépet és a nézőket a baleset nem érintette. A versenyt leállították és ezzel az idei Reno – 156 pilótával és 152 géppel - le is zárult.
Mint ismert, a versenyben részt vevő két sugárhajtású repülőgép, az L-29 Delfin és az L-39 Albatros a hazai légierő fontos típusai voltak, egy Delfin néhány év óta a hazai légibemutatók egyik kedvence, természetesen a géppel egészen másképp repülnek, mint Renóban, inkább kímélik, hogy még sokáig a repülőünnepek egyik szeretett attrakciója maradjon. Mindkét típus kedvelt magángépe azoknak a pilótáknak, akik megengedhető áron akarnak igazi sugárhajtású katonai géphez jutni, viszonylag elviselhető üzemeltetéssel. Legutóbb Tom Cruise L-39-esét láthattuk, amint a pilóta-színész a Top Gun folytatásához edzi magát és repülési képességeit.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!