Egy legenda utolsó repülése
A történelmi és sok szempontból szomorú repülést az XW664-es lajstromjelű Nimrod R1 elektronikai felderítő és jelgyűjtő repülőgép hajtotta végre. A repülőgép, köszönhetően a brit Védelmi Minisztérium és az East Midlands Aeropark közötti megegyezésnek, hamarosan a Castle Donnington melletti repülőmúzeum becses kiállítási tárgya lesz.
A repülőgép a Brit Királyi Légierő waddingtoni repülőterét helyi idő szerint 10.00-kor hagyta el, majd 30 perc múlva landolt az East Midlands pályáján – persze csak egy alacsony áthúzást követően. A veterán, s immár a békés nyugdíjas évekre készülő repülőgépet a tűzoltók vízágyúból rajzolt diadalíve mellett az érdeklődők serege fogadta: a szervezők még arra is figyeltek, hogy a géppel visszafele végigguruljanak a pályán, így a múzeumban összegyűltek még egyszer köszönthették a Nimrod R1-est, mielőtt elgurult volna a repülőtér kijelölt parkolóhelyére.
Az XW664-es hivatalosan június 24-én került ki a Királyi Légierő hadrendjéből és az 51. Század állományából, majd a Waddington International Air Show vendégeinek mutatta meg magát július 2-3. között. A repülőgépet most felkészítik a múzeumi életre, így bizonyos rendszereket, alkatrészeket kiszerelnek vagy hatástalanítanak.
A Nimrod R1-esek költségvetési megtakarítással indokolt leállításával egy újabb képességet veszített el a brit haderő. Nagy-Britannia repülő- és védelmi ipara már nem képes saját típussal felváltani a Nimrodokat, így az elektronikai felderítő R1-esek helyett a szintén korosodó Boeing RC135W Rivet Joint repülőgépekből vásároltak három példányt 2008. őszén. A gépeket KC-135R Stratotanker légiutántöltőkből alakítják ki, egyes források szerint a három, legutoljára legyártott (1964), 22-23 ezer repült órával és CFM International F-108-CF-201 hajtóművekkel rendelkező KC-135-ösre esett a brit fél választása. A beszerzés értéke csaknem 1,1 milliárd dollár. A gépek a tervek szerint 2014-ben állhatnak hadrendbe az 51. Századnál, Waddingtonban.