Egy végtelen történet Kanadából
Az immár húsz esztendeje(!) húzódó, típusváltással járó beszerzési folyamat során jelenleg éppen az S–92 kéthajtóműves, közepes polgári szállítóhelikopterből kifejlesztett, elsősorban hajófedélzeti üzemeltetésre szánt haditengerészeti helikoptert vásárolna Kanada. Ez már a második típus: 1993-ban, egy kormányváltást követően már törölték az előző, AgustaWestland EH–101 típusra alapozott programot. Egy új választás során a sokadik új kormány új típust rendelt 2004-ben: ez lenne a CH–148.
A gépekkel az öreg, 49 éve(!) szolgáló CH–124 Sea King helikoptereket cserélnék le. A sokadik csúszás és persze az ezzel járó költségvetés-túllépés után a 28 Cyclone-t 2012 júliusára kellene leszállítania a gyártónak, teljes műveleti képességgel. A Sikorsky most viszont azt jelentette be, hogy idén a tervezettnél kevesebb példányt, csak öt helikoptert adnak át. Ráadásul ezek a gépek sem rendelkeznek minden, a szerződésben rögzített katonai képességgel.
Ebben az esetben viszont a gyártó cég, azaz a Sikorsky Aircraft újabb büntetésre számíthat a korábbi határidők átlépése miatt már jogos 80 millió dolláros összegen felül. A kanadai védelmi szakértők véleménye szerint a típus engedélyeztetési folyamata bár most is zajlik, valószínűtlen, hogy a legutolsó szállítási határidőt egyáltalán tartani lenne képes a gyártó.
A hírek szerint az öt, idén leszállítható gépet csak oktatási, kiképzési feladatokra lehet majd használni. Csak emlékeztetőül: a legelső forgatókönyv szerint már 2008 óta repülnének az első CH–148-asok, s a legutolsó gépet 2011-ben kellett volna átadni. Amikor már látszott, hogy ez nem teljesíthető, akkor a kanadai kormány és a Sikorsky megegyezett: az első gépek „átmeneti” kiépítésűek lesznek, azaz csak a haditengerészeti képességek, fegyver- és felderítőrendszerek egy részét építik beléjük. A még fejlesztés, tesztelés alatt álló eszközöket, rendszereket később kapják majd meg ezek a korai gépek. Eddig egyetlen gépet sikerült csak átadni, s 2012 végére is csak hat CH–148-as repülne Kanadában a 28 helyett.
Ezzel együtt nőtt a projekt költségvetése is. Kétezerben alig 2,8 milliárd dolláros költséggel számoltak, de 2010-re ez a számítások szerint már 5,7 milliárd dollárra nőtt. Pedig például az új hajtóművet a General Electrics saját költségén fejleszti ki. A Sikorsky 2010 májusában jelentette be, hogy a CH–148 Cyclone a General Electric CT7-8A1 hajtóművét használja majd. A CT7-8A1 beépítésével a Cyclone nehezebb lett és hatótávolsága is elmaradt a várttól, így a GE lépni volt kénytelen. Saját erőforrásaiból finanszírozva jelenleg is folyik a CT7-8A7 változatú hajtómű fejlesztése, melynek tesztelését és engedélyeztetési eljárásait 2012 júniusáig fejezi be a cég – a jelenlegi tervek szerint. A CT7-8A7 a gyártó szerint tíz százalékkal nagyobb teljesítményű lesz és az öt, idei gépben is már ezek az erőművek dolgoznak majd.