Egy végtelen történet Kanadából

iho/repülés   ·   2012.01.31. 14:00
nyito

Az immár húsz esztendeje(!) húzódó, típusváltással járó beszerzési folyamat során jelenleg éppen az S–92 kéthajtóműves, közepes polgári szállítóhelikopterből kifejlesztett, elsősorban hajófedélzeti üzemeltetésre szánt haditengerészeti helikoptert vásárolna Kanada. Ez már a második típus: 1993-ban, egy kormányváltást követően már törölték az előző, AgustaWestland EH–101 típusra alapozott programot. Egy új választás során a sokadik új kormány új típust rendelt 2004-ben: ez lenne a CH–148.

A szűkös hajófedélzet miatt a gép több részegysége a tároláshoz behajtható <br>(fotó: davisaircraftproducts.com)

A gépekkel az öreg, 49 éve(!) szolgáló CH–124 Sea King helikoptereket cserélnék le. A sokadik csúszás és persze az ezzel járó költségvetés-túllépés után a 28 Cyclone-t 2012 júliusára kellene leszállítania a gyártónak, teljes műveleti képességgel. A Sikorsky most viszont azt jelentette be, hogy idén a tervezettnél kevesebb példányt, csak öt helikoptert adnak át. Ráadásul ezek a gépek sem rendelkeznek minden, a szerződésben rögzített katonai képességgel.

Nemsokára 50 évesek lesznek a kanadai Sea King-ek... <br>(fotó: naval.com.br)

Ebben az esetben viszont a gyártó cég, azaz a Sikorsky Aircraft újabb büntetésre számíthat a korábbi határidők átlépése miatt már jogos 80 millió dolláros összegen felül. A kanadai védelmi szakértők véleménye szerint a típus engedélyeztetési folyamata bár most is zajlik, valószínűtlen, hogy a legutolsó szállítási határidőt egyáltalán tartani lenne képes a gyártó.

A hírek szerint az öt, idén leszállítható gépet csak oktatási, kiképzési feladatokra lehet majd használni. Csak emlékeztetőül: a legelső forgatókönyv szerint már 2008 óta repülnének az első CH–148-asok, s a legutolsó gépet 2011-ben kellett volna átadni. Amikor már látszott, hogy ez nem teljesíthető, akkor a kanadai kormány és a Sikorsky megegyezett: az első gépek „átmeneti” kiépítésűek lesznek, azaz csak a haditengerészeti képességek, fegyver- és felderítőrendszerek egy részét építik beléjük. A még fejlesztés, tesztelés alatt álló eszközöket, rendszereket később kapják majd meg ezek a korai gépek. Eddig egyetlen gépet sikerült csak átadni, s 2012 végére is csak hat CH–148-as repülne Kanadában a 28 helyett.

A Cyclone-nak tengeralatjárók ellen is kell majd tevékenykednie <br>(fotó: pressebox.de)

Ezzel együtt nőtt a projekt költségvetése is. Kétezerben alig 2,8 milliárd dolláros költséggel számoltak, de 2010-re ez a számítások szerint már 5,7 milliárd dollárra nőtt. Pedig például az új hajtóművet a General Electrics saját költségén fejleszti ki. A Sikorsky 2010 májusában jelentette be, hogy a CH–148 Cyclone a General Electric CT7-8A1 hajtóművét használja majd. A CT7-8A1 beépítésével a Cyclone nehezebb lett és hatótávolsága is elmaradt a várttól, így a GE lépni volt kénytelen. Saját erőforrásaiból finanszírozva jelenleg is folyik a CT7-8A7 változatú hajtómű fejlesztése, melynek tesztelését és engedélyeztetési eljárásait 2012 júniusáig fejezi be a cég – a jelenlegi tervek szerint. A CT7-8A7 a gyártó szerint tíz százalékkal nagyobb teljesítményű lesz és az öt, idei gépben is már ezek az erőművek dolgoznak majd.

Kapcsolódó hírek