Eltűnt 777-es: augusztustól folytatják a kutatást

iho   ·   2014.06.02. 10:00
cim6

Nem vitt közelebb a megoldáshoz sem a tengerfenéken végzett kutatás, sem az ACARS-adatok nyilvánosságra hozatala, így összegzi a Flight International alapos elemzése a Malaysian Airlines eltűnt 370-es járatával kapcsolatos fejleményeket.

Az amerikai haditengerészet Bluefin-21 autonóm tengeralattjáróját 850 négyzetkilométernyi tengerfenék átfésülése után szerdán a felszínre hozták, és a szakértők egyértelműen megállapították a rögzített adatok alapján, hogy ezen a területen nincs nyoma a március 8-án eltűnt Boeing 777-es roncsainak. A kutatást ebben a körzetben lezártnak tekintik, a gép tehát nem ott zuhant a tengerbe, ahol azt korábban a gépről kapott és műholdon rögzített jelek elemzése alapján gondolták volna. Az ausztrál közlekedésbiztonsági szervezet, az ATSB azt javasolja, hogy ezt az óceáni zónát most már ne tekintsék a 370-es járat lehetséges „nyughelyének”.

A felszínen már biztos nincs semmi, ami a gép sorsára utalna

A bejelentést megelőzően a Flightglobal megfogalmazása szerint komoly média-zavart okozott az amerikai haditengerészet egyik illetékesének nemhivatalos nyilatkozata, amit aztán a USN cáfolt, de amelyben nem egyszerűen az hangzott el, hogy a gép nem az eddigi keresési körzetben lehet, hanem hogy azok a jelzések, amelyek alapján ide fókuszálták a kutatást, nem az eltűnt 777-estől származnak.

A malajziai hatóságok eközben, leginkább kínai nyomásra, nyilvánosságra hozták azokat az automata kommunikációs adatokat, amelyeket a brit Inmarsat műholdja rögzített, de a laikusok nem tudnak mit kezdeni a számsorokkal, amúgy pedig az a remény is meghiúsulni látszik, hogy a nyilvánosságra hozott számoszlopok friss szemmel elemző más szakértők számára talán új eredményeket rejtenek.

Ami viszont a legfontosabb: a kutatást ennek ellenére nem adják fel. A különböző tevékenységeket összehangoló JAAC, Joint Agency Coordination Center szerint a szakértők folytatják a rendelkezésre álló adatok elemzését és ezek összevetését a 777-es teljesítmény-adataival. A kínaiak egy keresőhajója, majd később egy szerződéses magánpartner együtt készít pontos térképet az óceán déli szektorának geográfiai viszonyairól.

Egy a Bluefin tengeralattjárónál mélyebbre merülő eszközre van szükség

Az ATSB bejelentése pedig egy igen alapos és hosszan tartó keresőprogramot vázolt, amelynek övezete – szemben az eddig átfésült 850 négyzetkilométerrel –  mintegy 60 ezer négyzetkilométer, durván tehát Magyarország területének kétharmada. Az augusztusban induló új kutatási szakasz egy évig is eltarthat, és magáncégekkel szerződve olyan berendezések bevetésével történik, amelyek akár 6000 méter mélyen is működhetnek. Vontatható szonár, autonóm felszín alatti járművek és nagy teljesítményű, fejlett optikai keresőrendszerek alkotják a kutatás eszköztárát.

Az ausztrálok döntése azt sugallja, hogy a kutatás jelenlegi állása szerint az Inmarsat-féle jelek továbbra is az egyetlen igazi fogódzót jelentik, és a 777-es eltűnésének és lezuhanásának vagy vizet érésének helyszínét továbbra is az Indiai-óceán déli szektorában tartják valószínűnek, csak nem pontosan abban a kisebb zónában, ahol eddig keresték. Vagyis az ausztrálok mégiscsak biztosak abban, hogy az úgynevezett „ping-szignálok” a 777-estől származtak.

Az érintettek betartják ígéretüket: addig kutatnak, míg meg nem találják az eltűnt 777-est

Mindeközben a Malaysia Airlines vezetője elmondta, a 370-es járat eltűnése igen komoly visszaesését okozott a légitársaság gazdasági helyzetében. A tavaly elsősorban a flottabővítés költségei miatt keletkezett negatív eredmény összege mostanra megduplázódott, de míg tavaly közben az utasforgalom 30 százalékkal nőtt, addig az idei jegyeladások március 8., a 370-es járat eltűnése óta drámaian visszaestek, különösen a légitársaságot korábban  jelentős számban választó kínai utasok körében. 2013-ban hat kínai nagyvárosba több mint 612 ezer üléshelyet ajánlottak ki, és ez a társaság kapacitásának harminc százaléka volt, az elmúlt hetekben azonban visszaestek a jegyeladások ezeken a vonalakon, miközben a Malaysia részvényeinek árfolyama csaknem a felére esett.

A maláj kormány a társaság 65 százalékát tulajdonolja, és a miniszterelnök legutóbb ezzel foglalkozó nyilatkozatában nem zárta ki a csőd lehetőségét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek