Gyönyörű lett a 056-os Gigant!

iho   ·   2023.12.15. 08:10
kaposvaric823SzocsG

Csak kár, hogy egyelőre esik-kel.

A 056-os Gigant felújítása november közepén készült el a Szolnoki Járműjavítóban. A gép november 28-án mutatkozott először a közforgalomban: terhelési próbaként egy szegedi intercityt továbbított, előfogatolva annak eredeti Szilijét. A legfiatalabb V63-as sajnos azóta is sokkal többet állt, mint ment, de 11-én, hétfőn újra feladatot mertek neki adni. Kaposvárról húzta Budapestre a 823-as számú Rippl-Rónai Intercityt (nyitóképünkön ez a vonat készülődik induláshoz Kaposváron, a fotót Szőcsényi Gábor készítette).

A 823-assal békében fölért a Keletibe a 056-os, majd alvás után kedden reggel a 822-es Kresz Gézát bízták rá. A vonat egészen a kelenföldi bejárati jelzőig eljutott, ahol azoban fekve maradt a gép. A Mávinform az utasoknak a következő pécsi IC-t javasolta (Dombóvárig...), a 822-est pedig lemondták Kelenföldtől.

A döglött 056-ost a 028-as testvére húzta vissza szerelvényestül a Keletibe kedden

A startos kupaktanács arra jutott, hogy helyben nem tudják megjavítani a gépet, így a dombóvári műhelybe utalták. Ennek egy költségtakarékos módját választották: a Gigantot a 814-es Mecsek Intercitybe sorozták, és elvitték előbb Pécsre, majd onnan már az esti órákban a 8071-es számú dombóvári személyvonatba sorozva Dombóvárra.

A V63-as sorozatot a kora '70-es évek tervei alapján 1975-től szállította a Ganz-Mávag. Az első két mozdony 1975–76-ban gördült ki a gyárból, a nullszériás gépeket pedig 1980–81-ben építették meg. A Gigantok ezután folyamatosan érkeztek, az utolsó eresztés, amelynek a 56-os is tagja volt, 1988-ban látta meg a napvilágot. A 056-os mozdony is tagja volt annak a tíz V63-asnak, amelyeket 160 kilométer per órás sebességre alakítottak át 1992-től. A tíztagú 100-as Gigant-flotta az utóbbi évekig dolgozott így, majd 2022-vel bezárólag mindet visszaalakították nullás géppé. A V63-asok jelenleg főleg belföldi gyors- és intercity-vonatokat húznak, de a teherforgalomban is előfordulnak, noha sokkal kisebb arányban, mint mondjuk húsz éve.

Majd Szent Márton segítsége kellett, hogy Dombóváron és Pécsen át Dombóvárra jusson

A 056-os mellett a 004-es Gigant is retró külsővel jött ki a felújításból 2021–22 telén. A kezdeti időben ezt a mozdonyt sem volt könnyű elkapni, nem volt valami dicső a rendelkezésre állása. A legidősebb Gigant jelenleg az egyik magán-vasútvállalatnál van bérmunkában, így tehervonatok élén (vagy tológépeként) lehet vele összefutni.

A rangidős retró Gigant indul a Keletiből Miskolc felé 2022. február 22-én

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kisvasút Kiemelt ajánlatok

Megjelent A nagy V, az Indóház Kiadó a magyarországi villamos mozdonyokat bemutató új albuma

iho/vasút   ·   2024.12.02. 10:35

Kicsit hevesebben ver a pulzusa, ha meglát egy Gigantot? Szíve mélyén a honi vasút szürke eminenciása, a Szili a kedvence? Netán a régi idők FS E.550 Cinquantáját tartja nagyra? És ahogy mindannyian, méltán sorolja Kandó Kálmánt a vasútvillamosítás legnagyobbjai közé? Akkor Önnek is szól A nagy V.