Hadrendbe állnak a Mi–17V-5-ösök Indiában

iho/repülés   ·   2012.02.10. 16:30
nyito

Az ünnepélyes eseményre a várakozások szerint február 17-én kerülhet sor a Ghaziabad melletti Hindon Légitámaszponton. A gépek jelképes „kulcsait” AK Antony védelmi miniszter adja majd át az Indiai Légierő parancsnokának.

India még 2008-ban vásárolt 80 Mi–17V-5 változatú taktikai szállítóhelikoptert Oroszországtól. A roppant népszerű exporttermékként is ismert helikopterekről szóló üzlet értéke 1,34 milliárd dollár volt, s az első 21 gépet tavaly októbertől kezdte átvenni a Mi–8/Mi–17 típusokat már régóta üzemeltető légierő. A tervek szerint márciusban újabb hat helikopterrel bővül az indiai flotta. Az utolsó gépet 2014-ig kell átadnia a gyártónak, a Kazany Helikoptergyárnak. A helikoptereket a csapat- és teherszállításon kívül sebesültek szállítására, kutató-mentő feladatok ellátására és a különleges erők műveleteinek támogatására használják.

A korábbi Mi–17V-ket is használja és szereti az Indiai Légierő <br>(fotó: defenseindustrydaily.com)

Nem lehetetlen, hogy a Mi–17V-5 flottát további megrendeléssel növelik: India várhatóan 1 milliárd dollárért újabb 59 gépet vásárolhat, ha sikerül 2014-ig rendben átvennie a már lekötött orosz helikoptereket.

Az exportsikerekkel gazdagon ellátott típust a Kanadai Királyi Légierő is használja Afganisztánban, CH–178 típusjelzéssel. A jellegzetes delfinorrú típus már hátsó rámpával rendelkezik a megszokott, két oldalra nyitható kagylóajtók helyett, illetve a pilótafülke mögött mindkét oldalon egy-egy ajtó található. A helikopter két, egyenként 2200 lóerős tengelyteljesítményt adó Klimov TV3-117VM gázturbinás hajtóművel repül. Így a gép teljesítménye a magas, 6000 méter feletti hegyvidéki területeken, illetve forró levegő esetén is megfelelő marad. Ezt India egészen bizonyosan nagyra tartja, hiszen az 1999-es kasmíri hadműveletek során is megtapasztalhatta a magashegyi hadviselés során a helikopteres utánpótlás nehézségeit.

Mi–17V-5: nem nézne ki rosszul magyar színekben sem... <br>(fotó: PlanePictures.net, Branko Cesljas)

Kapcsolódó hírek