Hercules-sztorik: a vadonatúj Sámson és az öreg nigériai

iho   ·   2014.04.25. 10:00
Israeli_C-130J_650_cim

Az idén hatvanéves, elnyűhetetlen teherszállító, a Hercules az elmúlt napokban két érdekes történettel is az aviatikai portálokra került. Az egyik: Izrael ünnepélyesen átvette első J-változatú, tehát modernizált, új hajtóművekkel gyártott C–130-asát, a típus Sámson néven szolgál a zsidó állam légierejében.

Ünnepélyes fogadtatás, de utána még tovább dolgoznak a gépen

Izrael 1971 óta használja ezeket a repülőgépeket. A Dávid-csillagos légcsavaros-gázturbinás katonai szállítók több híres akció főhősei voltak, többek közt az entebbei túszszabadításé, amelynek során négy gép Afrika szarvát megkerülve négyezer kilométert repült az ugandai repülőtérig, hogy ott észrevétlenül földre tegyék a kommandós egységet, majd egy másfél órás akció végeztével egy kenyai tankolással hazavigyék egy eltérített utasszállító addig fogva tartott utasait. A típus régebbi változataiból összesen tizenhat példányt üzemeltetnek, közülük négyet tankerszerepkörben.

A Defense Industry Daily haditechnikai portál összefoglalója szerint a J-változatú gépek beszerzése meglehetősen hosszú ideje zajlik, és még korántsem tart ott, hogy a gép bevethető lenne: néhány izraeli gyártmányú elektronikus rendszert már az Egyesült Államokban, a Lockheed telephelyén beépítettek az elsőbe, de a többit még csak most fogják beszerelni, miután Sámsont ünnepélyesen fogadták a Nevatim légibázison, és ugyancsak még ezután következik a tesztek, próbarepülések sorozata. A C–130J beszerzését és rendszerbe állítását az izraeli légierő közleménye mint az elmúlt évek egyik legnagyobb és legkomplexebb, legkomolyabb kihívást jelentő folyamatát jellemzi. A korábbi tervek egyébként 2013-as átadást tartalmaztak, ez is jelzi, hogy ezek a gépek feltehetően nem azonosak a más légierőknél alkalmazottakkal.

Az izraeli légierő fotója: a kötelék élén az új Hercules, a jobbkísérő egy G650-es elektronikus felderítő, hátul egy KC-135-ös tanker, bal kísérő egy régebbi C-130-as

Az új gép a C–130J hosszabb törzsű változata, a korábbi H-változaton szállítható hatvannégy ejtőernyőssel szemben kilencvenet vehet a fedélzetére, három helyett négy katonai terepjárót, nemcsak a teherbírása sokkal nagyobb, de nőtt a hatótávolsága, és a teljesítménye forró égövi körülmények között, magasan fekvő repülőtereken is. A gépekből összesen négyet vásároltak, ezekből is lehetséges majd helikopterek és merev szárnyú gépek légitankolása, feladatkörükbe tartozik az elektronikus hadviselés, a tengerészeti felderítés és a különleges hadműveletek végrehajtása.

A másik Hercules, amelyik a hírekben szerepelt, éppenséggel nem új gép. A nigériai légierő egyik C–130H típusú gépéről van szó, amely lassan három éve, hogy Lagosból az angliai Cambridge repülőterére érkezett, a The Aviationist beszámolója szerint igen kalandos körülmények között. A szállítógépet ugyanis egyes adatok szerint hét, más információk szerint tíz éven át nem használták, majd meghozták a döntést a felújítására, amire az angliai Marshall Aerospace kapott megbízást.

A The Aviaitonist fotója az érkező nigériai gépről...

Alapvetően meghatározta a Lagos–Cambridge-utat, hogy a gépet nem lehetett hermetizálni, mert a pilótafülke ablakainak keretei teljesen elrozsdásodtak. Ennek következtében a gép maximum 3000 méter magasan kellett, hogy végigrepülje a nem kis távot. A radar nem működött, az összes navigációt egy kézi műholdas berendezés jelentette, és mire a francia légtérhez értek, addigra a rádió is bedöglött. Ennek következtében a francia légierő Mirage 2000-es vadászgépei fogták be az öreg katonai teherszállítót, és kísérték át a csatornán, hogy azután a RAF Typhoonjai vegyék át a gép kísérését egészen Cambridge-ig.

Leszállás után a C–130-ast rendőrök és a bevándorlási hivatal ügynökei vették körül és igazoltatták a személyzetet. Mint kiderült, valaki telefonon azt jelentette a hatóságoknak, hogy a Hercules fedélzetén ötven bevándorlót akartak Angliába csempészni. Nos, illegálisokat nem találtak a gépen, csak néhány kígyót és afrikai bogarat.

...és miután rendbehozták, az első próbarepülés előtt

Négy helyett húsz hónap alatt sikerült a Herculest ismét repülőképessé tenni, miközben természetesen sokszorosan túllépték a korábban tervezett költségeket is. Végül is néhány nappal ezelőtt megtörtént a sikeres felszállás az első tesztrepülésre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.