Légimajális: nemzetközi energiatal, erős magyar fűszerek

Kelecsényi István   ·   2014.05.01. 18:45
cim

Rakpart után a híd, itt szélesebb volt, de látványosabb is<br>(fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

A Red Bull Air Race néhány éves szünetelése után, 2013-ban Nagy Futam néven a Magyar nagyérdemű május 1-jén láthatta a Vörös Bikás repülőeszközöket (és versenyautókat) magyar jelenléttel fűszerezve. Vagyis délelőtt 11-től két órán át ismét repülők és helikopterek vették birtokba Budapesten az Erzsébet híd és a Margit híd közti légteret, majd 14 órától különböző versenyautók a rakpartokat.

Műrepülő kettős...<br>(fotók: a szerző)

Néhány perccel 11 óra után először Besenyei Péter sokszoros világbajnok emelkedett a levegőbe, a tavalyi rakpart-start helyett ezúttal az Erzsébet hídról. A különleges felszállást és az azt követő bemutatót ezúttal egy kölcsön Extra 300L repülőgéppel repülte, mivel saját Corvus gépe már úton van Kuala Lumpur felé, a Red Bull Air Race következő versenyének a színhelyére.

...és négyes a régi jó Z-50-esekkel

Péter légi álmodozása után, a Flying Bulls Aerobatic Duo repült, amely gyakorlatilag a Duna felett debütált. A két XtremeAir XA42-es repülőgépet Stanislav Čejka és Jan Rudzinskij vezette.

Ha már csehek, akkor a két Bull bikát, négyes Bull-kötelék követte, hiszen Red Bull Aerobatics Team (négy Zlin50LX) bemutatója következett. Radka Machova pilótahölgy kísérője három úr, Jiri Saller, Jiri Veprek és Miroslav Krejcki. A kötelék szokásos szép programját repülte. A sportrepülők után komoly öreg vasak dübörögtek át az égen.

Ezen az elegáns B-25-ösön talán a legfurcsább a mai embléma

Az energia- és üdítőitalgyártó cég repülőflottájából a North AmericanB-25J Mitchell bombázót, egy Chance Vought F4U-4 Corsair vadászbombázó és egy sugárhajtóműves Alpha Jet gyakorló repülőgép kísérte. A kötelék szétválása után előbb a Mitchell, majd a F-4U vadászgéppel tartottak bemutatót.

Ismét sportrepülőgép a levegőben. Veress Zoltán egyéni műrepülése – amely talán a legjobb bemutató volt – aratott nagy sikert a nézők körében.

Veres Zoli, szokása szerint többet háton, mint talpon

A sportrepülőgép után két helikopter jelent meg a légtérben. A TAH-1F Huey harci és a Bo105 könnyűhelikopter demórepülése is méltán aratott tapsot. A helikopterek után, újabb magyar pilóta a levegőben. Edge540T gépével Illés Tamás égi kűrjét tekinthették meg a nézők.

Imre Lajos Mi-2 helikopterével bemutatta, hogy az öreg csirkecombbal is lehet műrepülni, majd a Wizz Air vadiúj sharkletes A320-as utasszállítója húzott át kétszer a Duna felett.

Két igen mozgékony forgószárnyas, felül a Bo-105-ös, alul a Cobra

A tervezett ejtőernyős show-t a változó időjárás és a gyülekező viharfelhők miatt letiltották, de az ugratásra előkészített Pilatus Turbo Porter PC-6/B2-H4 rövid bemutatót tartott. Szintén demót repült a Cessna 337 push-pull, a típust egykor a magyar Repülőgépes Szolgálat is használta.

Wizz A320-as a Duna felett

Budapesten repülőesemény elképzelhetetlen a klasszikus Li-2 nélkül. A Gold Timer alapítvány gépe, az utolsó repülő Li-2-es, a Malév HA-LIX három áthúzással köszönt be a Duna fölött. A repülőbemutatók sorát az Alpha Jet zárta.

A 320-as a Flightradaron: hosszas várakozás Csepel fölött, majd két áthúzás délről északra

A sorok írója kicsit felemás érzéssel tekintette meg a nézőknek ingyenes légiparádét. Egyrészről jó, ha sok embert, felnőttet és gyereket egyaránt megismertetünk a repüléssel, és erre az ilyen ingyenes repülőesemények a legalkalmasabbak. Ugyanakkor, ez valószínűleg nem volt ingyenes, kérdés ki fizette a révészt?

A hiperlassú Pilátus, dobás nem volt, de bemutató nagyon is

Nem biztos, hogy élvezetes, ha a közvetítők percenként háromszor mondják ki az energiaital gyártójának a nevét, és a régi vasakon nagyon csúnya a lilás alapra mázolt vörös bikás reklám. (Díszítésnek nem mondanám.) Az sem szolgálja a repülőrendezvényt, ha közben a bemondó állandóan a különböző autóversenyzőket és versenyautókat ajnározza, és nem arról tudósít, ami a levegőben történik. Az aránylag megfelelő közvetítés a repülőprogram végére teljesen szétcsúszott.

Cessna Skymaster, a nálunk is szolgált huzi-toli

Május 1-je már nem a majálisozó, üdítőt ivó, vagy sörözgető és virslit evő családokról szól, hanem ha a szándék és a tendencia marad, akkor május első napján, Budapesten a nézők ingyenes, 1-2 órás légi, majd 1-2 órás földi interaktív energiaital reklámot nézhetnek, kiváló magyar pilóták és sportolók felvonultatásával.

A gyönyörű öreg sztár, minden airshow legszebb oldtimere, a Li-2-es

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek