nEUROn: a függöny felgördült

iho/repülés   ·   2012.01.21. 19:00
nyito

A gépet a franciaországi Istres-ben január 20-án mutatták be. A házigazda Charles Edelstenne, a Dassault Aviation elnök-vezérigazgatója volt, míg a vendégek a hat, a programban részt vevő ország (Franciaország mellett Görögország, Olaszország, Spanyolország, Svájc és Svédország) képviselői voltak. Ők először pillanthatták meg élőben is a nEUROn prototípusát.

A nEUROn: bemutatóra tárazva <br>(fotó: Dassault)

A közös program célja egy piacképes, nehezen felderíthető, távolról irányított, nagyfokú autonómiával rendelkező támadó repülőgép technológiai lehetőségeinek vizsgálata és kidolgozása. A nEUROn nem egy „konyhakész” harci repülőgép, hanem egy ötéves tervezési és fejlesztési program eredményeként a tervek szerint 2012 közepén felszálló technológiai demonstrátor. A géppel a tervek szerint két év alatt Franciaországban, Svédországban és Olaszországban hajtanak végre komplex berepülési programot, melynek során a gép repülési tulajdonságait, a radarsugarakkal szembeni viselkedését, felderíthetőségét vizsgálják. A tesztek része lesz két, az Alenia Aermacchi fejlesztette belső fegyverszekrényből indított levegő-föld rakéták indításának és célra irányításának vizsgálata is.

A cél természetesen az első, európai fejlesztésű és gyártású, távolról irányított, nagy túlélő képességű harci repülőgép kifejlesztése és piacra dobása, még ennek az évtizednek a második felében. Nem lesz könnyű dolga a leendő típusnak, hiszen nem egyedül lesz a piacon. Sőt még Európában is több szálon folyik ilyen képességekkel rendelkező repülőgépek fejlesztése. Az EADS Barracuda néven ismert repülőgép szintén erre a piacra szerente belépni, míg a BAE Systems a Taranisszel jelentkezik. S akkor még az orosz Mikojan Skatról, illetve a kevésbé ismert kínai, iráni fejlesztésekről már nem is beszéltünk.

A jövő a BAE Systems szerint <br>(fotó: BAE Systems)

Az évtized második felében várhatóan már hadrendbe állhat az Egyesült Államokban a haditengerészeti, hajófedélzeti UCAS-D program keretében fejlesztés alatt álló Northrop Grumman X–47B sorozatgyártásra és rendszeresítésre érett változata is. A Boeing is gyűjti a tapasztalatokat az X–45-családdal, szintén a haditengerészet megrendelésében reménykedve.

Az X–45C a Nellis légitámaszponton <br>(fotó: wikimedia.org)

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.