Oroszlán-erő, Griffekkel, Tigrisekkel, Pumákkal

Kelecsényi István   ·   2018.10.04. 12:00
cim

Griff-sorakozó a kecskeméti betonon, a magyar résztvevők (a szerző fotói)

A JAS-39 Gripent üzemeltető országok kétévente ismétlődő gyakorlatát 2018. szeptember 24. és október 4. között rendezték meg Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A Lion Effort nyolc svéd, négy cseh és hat magyar Griff, valamint az AN-26 szállító-repülőgépünk részvétele mellett NATO AWACS támogatással zajlott. (A Sentry időnként megjelent a budapesti légtérben is, nem kis feltűnést keltve nem kevesekben – a szerk.)

A gyakorló 1-1, 1-2 közeli, valamint 2-4 látóhatáron túli légiharcok mellett úgynevezett COMAO feladatokra is sor került. Ezek olyan bevetések, amelyekben kombinált légi és földi támadásokra is sor kerül, több kötelék részvételével. A repülősökön túl ezért a győriek Kub és Mistral rakétákkal felszerelt ezrede, lokátorok alegységek valamint egyéb komponensek is részt vettek a gyakorlaton. A három európai Gripenes ország mellett a Thai Királyi Légierő megfigyelői is ott voltak a bázison, akárcsak a közeljövőben üzemeltetőként és részben gyártóként is üdvözölt Brazil Légierő katonái.

Feladat előtt, egy magyar együléses

Az első héten kiváló, napsütéses időben hajthatták végre feladataikat a pilóták, és üzemeltethették a repülőgépeket a műszakiak. A második héten a hideg, felhős idő nehezítette a gyakorlatot, amelyben éleslövészet nem szerepelt, a légi és földi célok elleni fegyverzetet emulálták a repülőgépekkel, de a Litening konténerekkel aktívan dolgoztak a hajózók.

A 2018.október 2-i sajtónapon Gróf Gergely alezredes, repülőműveleti főnök előadást tartott a gyakorlatról, majd a Kecskeméti Repülőbázis parancsnoka, Ugrik Csaba dandártábornok a Lion Effort fontosságát hangsúlyozta. Jelen volt továbbá Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke és Koller József dandártábornok. a Szolnoki Helikopterbázis parancsnoka is.

Pihenőben a gyártó ország egyik Gripenje

A sajtónapon is sajnos felhős idő volt, így látványosabb felvételek nem készülhettek.

A vájt szemű megfigyelők azonban láthatták, hogy bár minden nemzet Gripen üzemeltető, de az eljárások egy része különböző. A felszálláskor a svédek, a magyarok és a csehek más-más időközönként startoltak. A csehek repülőgépei megálltak a kifutópálya végén is felpörgetve az RM-12 hajtóműveket indultak, a mieink viszont ráfordulva a betonra megállás nélkül emelkedtek a levegőbe.

Az AWACS nem is egyszer áthúzott Ferihegy fölött

Leszálláskor a svédek magasabbról és nagyobb szögben süllyedve landoltak, mint például a csehek, akik szinte a fák koronájának szintjén siklottak be a kifutópályára.

A svédek IRIS-T rakéták gyakorlóváltozataival repültek, ezek a Gripenekhez integrált legkorszerűbb közelharc fegyverek, a Thai-ok is ezzel repülnek. A csehek AIM-9M gyakorló rakétákkal repültek, amelyen nem voltak a flapperonok felszerelve. A magyar gépek szárnyainak törővégén semmi sem volt az indítósíneken, ami azt is jelezte, hogy még mindig nem oldódott meg a majd egy éves probléma, hogy a közelharc rakéták üzemideje lejárt és az üzemidő hosszabbításra, nagyjavításra nincs vélhetőleg szerződés a modernizáló Diehl konszernnel, amely helyette az IRIS-T rendszeresítését preferálja, mivel ők a gyártók.

Ez újabb komoly előrelépés lenne a Pumáknál, hiszen egyrészt nem a rakétánként egymillió forintba kerülő AMRAAM látóhatáron túli légiharcra kifejlesztett rakétákkal kéne a készenléti szolgálatot ellátni, amelyek üzemideje ezzel nagymértékben csökken, másrészt az IRIS-T legalább egy évtizedig megfelelő rakéta lenne, például ezzel már a COBRA sisakcélzó is együttműködik, amely szintén a Gripenes közösség rendelkezésére áll.

Egyetlen árva Ancsánk gurulóban

A gyakorlat napi rutinja szerint 9 órakor emelkedett levegőbe a NATO radargépe - hivatalosan a NATO Repülőgép–Fedélzeti Korai Riasztó és Irányító Erők (NATO AEW&C) E-3A (AWACS) repülőgépe - amely a Lion Effort idején Kecskeméten tartózkodik. A luxemburgi lajstromjelű AWACS a németországi Geilenkichenben lévő támaszpontonról érkezett. Az első hullám, amely feladatot repült, 9-9.30 között emelkedett a levegőbe és körülbelül 1-1,5 óra múlva tért vissza Kecskemétre. A második hullám 12-12.30 között repült, és 14 óra környékén harmadszor is levegőbe emelkedtek a gyakorlaton részt vevő Gripenek. Az An-26-os szállító repülőgépünk is több esetben repült.

A Lion Effort akcióin túl is zajlott az élet Kecskeméten, a Brave Warrior gyakorlat keretében több esetben magyar JAS-39-esek repültek különféle feladatokkal a hajmáskéri lőtér légterébe. A NewFip nevű gyakorlaton közben a győri rakétások légvédelmi feladatokat hajtják végre. A nagyjavításból hazatért Mi-24P harci helikopterek is időnként Kecskemét fölé repültek, ezek a forgószárnyasok még összeszerelésük után tesztrepüléseket hajtanak végre és az orosz féltől való átadásuk zajlik részt, vegyes személyzettel.

Fontos az összhang a típust használók között

A Lion Effort nagyszerű alkalmat jelent a Gripenes közösségnek egymás eljárásait és tapasztalatait megfigyelni, közös gondolkodást akár karbantartási, akár repülésben a különféle feladatok végrehajtásakor. A következő közös gyakorlatra valószínűleg 2020-ban kerül sor, előreláthatólag Svédországban.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.