Régi-új típus Afganisztánban
Az eddigi információk szerint a TNT csomagküldő szolgálat két BAe 146-200QC négy hajtóműves szállítógépe kerülhet a RAF hadrendjébe. A gépbeszerzésről szóló pályázati felhívás még tavaly december 24-én jelent meg. A nyertes pályázónak egy hónapon belül kell átadnia a minden szükséges engedéllyel, papírral rendelkező repülőgépeket. Ez pont jól jöhet a TNT-nek, amely véletlenül éppen két ilyen, amúgy ritka repülőgépet próbál értékesíteni.
A régi-új brit szállítógépek Afganisztánban teljesítenek majd szolgálatot, elsősorban a hadszíntéren belüli szállításban jeleskedve. Ehhez előbb természetesen a gépek átalakítására, például a megfelelő kommunikációs és önvédelmi rendszerek beépítésére van szükség. Afganisztánban – mivel a földi járművek közlekedését az utakon igen nagy számban elhelyezett, improvizált robbanószerkezetek teszik veszélyessé – nagy szerep jut a légi járműveknek legfőképp a személy-, de a teherszállításban is. Mivel a RAF fokozatosan kivonja Lockheed Hercules C1/C3-asait s az Airbus A400M leszállítása is csúszik, kénytelen más módszerekkel bővíteni szállítógépflottáját, növelve a hadszíntéri szállítási kapacitását.
Erre tökéletesen alkalmas a négy hajtóműves, rövid távon fel- és leszállni képes BAe 146-200QC, mely gyorsan átalakítható (QC: Quick Change) a személy- és teherszállítási feladatoknak megfelelően. Az ügyhöz közel álló források szerint a két gép körülbelül 6 millió angol fontért (9,3 millió dollár) cserélhet gazdát. A típusból a brit védelmi tárca felmérése szerint összesen öt példány van a piacon a kívánt változatban, köztük a TNT eladó gépei.
A RAF már használja a típust: a VIP-szállítások végrehajtására szakosodott 32. (Királyi) század két, speciálisan átalakított BAe 146-100 Statesman-t repül BAe 146 CC2 típusjelzéssel, a London melletti Northoltból.
A típus egyébként öt éven keresztül, 1988 és 1993 között magyar színekben is repült, a Malév és a TNT közös vállalatának szállítógépeként főképp éjszakai csomagküldő járatokra használták.