Repülőnap, Belgium: köd, repülés, köd

Gazsó Krisztián   ·   2014.09.16. 13:45
cim

Naptárunkba már a nyár közepén bejelöltük, hogy szeptember második hétvégéjén hol leszünk, vagy legalábbis hol szeretnénk lenni. Szerencsére ott voltunk, ahogy terveztük. Belgiumban, Kleine-Brogelben, az Ivan Du Monceau de Bergendal tábornokról elnevezett légibázison, amely a 10. Tactische Wing otthona.

Itt rendezték meg a Belga Légierő napját. A repülőnappal a belga katonai repülés 100 éves évfordulóját és az F-16-os első repülésének 40. évfordulóját ünnepelték meg.

Látványos nyitány

Ez a hétvége a pénteki szpotternappal vette kezdetét. Erre a napra az volt a terv, hogy a repülőtéren bóklászva felmérjük, mi merre van, honnan lehet a legjobb fotókat készíteni a másnapi show során.

A repülőtérre a „Strarfighter rotondenen” kellett keresztül haladni Peerben. Az elnevezés nem véletlen, egy F-104-es van a körforgalomban egy oszlopra helyezve, sőt éjszaka meg is van világítva. A bázis kapujánál pedig egy F-16-os a Gate Guard, szintén kivilágítva. Sajnos ez utóbbit nem sikerült lefényképezni, mert amikor este, útban a szállás felé, arra kanyarodtunk, hogy megörökítsük, akkor a forgalmat irányító katonák udvariasan azt tanácsolták, hogy inkább másnap reggel próbálkozzunk. Mi elfogadtuk ezt a javaslatot. „Egyszer lefotózzuk kivilágítva is”, véstük fel fényképezőgépünkre.

Keményen belehúz a Rafale pilótája

Azt lehet tudni, hogy ezen a bázison valahol B61-es típusú atombombákat tárolnak. A bázis mellett kialakított parkolóba megérkezve fel is tűnt a repteret övező kerítésrendszer, nyomsáv.

Azt hamar megállapítottuk, hogy a gurulóúton leállított gépeket szépen le lehet fotózni, kellő távolságra vannak a kordontól, nem állják körbe az emberek, de az is világossá vált, hogy a fel- és leszálló gépek fényképezése igencsak nehéz lesz. Ezt tovább nehezítette a guruló úton zajló nagy forgalom. Sajnos főként a VIP vendégek autói.

A belgák szépen festett kedvence

Kalandozásunk közben, kihasználva, hogy nyitva van a kerítés, nem volt őr, kordon, elegáns, nem túl feltűnő mozdulatokkal megkerültük a VIP sátrat. A manőver után az volt a feltűnő, hogy ezen a helyen miért van olyan kevés ember, míg máshol nem lehetett a kordonhoz férni.

Miután megdicsértük magunkat, szemfülességünket, helyzetfelismerésünket, hogy míg mások tolonganak, nekünk itt a szabad nézőtér, sehol senki, jött néhány katona és közölték, ezen a napon ez a rész nem használható. Így mehettünk vissza.

F-16-os proto-festésben

Viszont sikerült megnézni a javítóhangárt, amelyben két F-16-os állt, kisebb-nagyobb mértékben megbontva, nyitott szerelő fedelekkel, nyitott orrkúppal, hogy a radar is látható legyen. Az egyik repülőgépben hajtómű sem volt, mellettük mindenféle szerszámok és eszközök.

Itt voltak kiállítva a típuson a belgáknál rendszeresített fegyverek, többek között AMRAAM, Sidewinder légiharc-rakéták, GBU-10, GBU-12, GBU-24(V)2, GBU-38 ejtőlőszerek, valamint a pilóta túlélő felszerelésének részei.

Együttműködés: E3 és F-16

A szombati nappal szerencsénk volt, mert a köd viszonylag hamar feloszlott, csak a felhős ég jelentett gondot körülbelül a déli órákig, utána viszont hétágra sütött a nap. Sajnos egy idő után pont szembe. De aztán a lemenő nap fényében tündöklő, statikus soron álló gépek fotózásával a művészibb lelkű szpotterek is próbálkozhattak.

A Belga Légierő képesség-bemutatóját nagyon vártuk. Úgy kezdődött, hogy 20–30 főnyi „felkelő” megtámadott egy belga bázist. Némi tűzharc után a támadók visszavonultak. A megtámadottak segítséget kértek. Először egy IAI B-Hunter UAV-val megtörtént a felderítés, majd F-16-osok bombázták az ellenséget.

Képességbemutató, még egy Hind is szerepel benne

A bombázást túlélt ellenség újra támadott. A védők érezték, hogy további erősítés szükséges, ami egy NH-90-es típusú helikopterrel érkezett meg. A légi fedezetet egy Agusta 109-es és egy cseh Mi-24V biztosította.

Még nagyobb erősítésre volt szükség. Ez egy Hercules fedélzetén érkezett. A leszállást követően körülbelül 40–50 belga katona rohant le a rámpán. Azonnal harcba vetették magukat, majd igen nagy fegyverropogás után legyűrték a támadókat.

A győzelem megünnepléseként vegyes kötelékekben E-3A-F-16, illetve C-130–F-16 formációk repültek el a nézők felett.

Csendélet a javítóhangárban

Ezután vette kezdetét a repülőnap hét Alpha Jet áthúzásával, fekete, sárga, piros füstcsíkok húzásával.

A programban a következő olvastuk: Fly-past Blériot/F-16. Hogyan repül együtt a két gép? Tanakodtunk, mert van különbség a sebességben. A megoldás az volt, hogy míg a Blériot IX monoplán egyenes vonalban vízszintesen repült, addig az F-16-os vízszintesen körözött. Így aki szerencsés volt, az néha úgy látta, mintha kötelékben repülnek, vagy mintha az F-16-os „beülne” a Blériot mögé.

Egy lehetetlen kötelék: a Bleriot és a Falcon

A Black Cats Dsplay Teams Lynx típusú helikoptere is érdekes manővert mutatott be. Az megszokott dolog, hogy a levegőben forog. De, hogy leszállás után a kerekein forog körbe-körbe a futópályán… Furcsa látvány volt.

A lengyel MiG-29-es és a Ramex Delta formáció nagyon szépen, dinamikusan és ami a lényeg, hangosan repült.

Ritkán látható színekkel festette meg az eget a szaudi Al Fursan nevű bemutató kötelék MB-339 típusú gépeivel. Repülésük a Frecce Tricolorihoz hasonlítható, ami nem meglepő, hiszen nagyon sok segítséget kapnak az olaszoktól.

Al Fursan: igazi kötelék-pillanat színes füstölőkkel

Meglepetés volt a francia Rafale repülése, ami a programban nem is szerepelt. De az ilyen meglepetéseknek csak örülni lehet, főképp, ha a repülőgép díszfestett, és olyan pilóta repüli, akinek, nos egy picit elgurult a…

Érdekességként még megemlíteném a statikus soron álló norvég P-3 Oriont, és azt az F-16-ost, amelyet azokra a színekre festettek, amelyet a típus kísérleti repüléseikor használtak. Érdekes módon nem hallottuk a belga légierő DJ-jét, aki más repülőnapokon a C-130-as mellett buli-hangulatot teremt. Úgy látszik otthon nem szabad.

Alkonyati művészkedés

Szombaton még viszonylag kedvező volt az időjárás. Ezzel szemben vasárnap 11 óráig köd volt. Semmi sem repült, még a madarak is a felszállásra várakoztak a nézőtér mögötti erdős részen, és nagyon hideg is volt. Majd lassan kisütött a nap és a repülések is elindultak, de nekünk szomorúan, bosszankodva, hogy sok mindenről lemaradtunk az időjárás miatt, ott kellett hagyni a repülőnapot, hogy elérjük a hazafelé tartó menetrend szerinti repülőjáratot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek