Spotter-barát hadgyakorlat, spotter-barát légierő...

Kelecsényi István   ·   2017.06.20. 08:45
cim

Fotózkodás a küszöbön: két lengyel MiG start előtt

A belgiumi Florennesben lévő repülőbázison rendezték meg a Tactical Weapon Meet elnevezésű katonai repülőgyakorlatot és találkozót. A „Harcászati fegyverek találkozóján” a brit, olasz, spanyol, lengyel, görög és a házigazda belga légierő repülőeszközei vettek részt. A repülőgépekkel elsősorban multinacionális környezetben végrehajtott légiharcbevetéseken vettek részt a hajózók.

A légiharcokban nemzetenként – kivéve a belgákat – egy-egy géppár vett részt. A típusok változatosak voltak, hiszen a csúcskategóriás olasz és spanyol Eurofighterek mellett, a lengyelek a saját maguk által modernizált MiG-29, a görögök pedig F-4E Phantom II repülőgépekkel repültek. A Royal Air Force a 100 éves 100. repülőszázad feketére festett kalózjelvényes Hawk gyakorló repülőgépeivel vett részt a találkozón.

A RAF díszfestésű Hawkja

Június 15-én körülbelül kétezer érdeklődő vett részt a gyakorlat spotternapján, amelyre előre kellett regisztrálni, sőt fejenként 35 euróba került. Mit is kapott az emberfia ezért a pénzért?

Brüsszelt nem megállítani kéne, hanem megtanulni, hogyan kell a katonai repülés szerelmeseit kiszolgálni. A regisztráció reggel hattól kilencig zajlott, az autókkal egy elkerített helyen parkolhattunk. A repülőtérre három busszal vitték be az embereket, ott pedig lekerítve körülbelül 100×400 méteres területen a gurulóút és a pálya között lehetett tartózkodni. A gurulótól körülbelül 50, a pályától 100 méter volt a minimális távolság. Néhány mobil illemhely mellett egy mozgóbüfés is rendelkezésre állt a szokásos finom belga sültkrumplival, hamburgerrel, üdítővel, sörrel. Négy-öt belga század relikviáit kisebb sátrak alatt lehetett megszemlélni és beszerezni, a Canon külön sátorral készült, ahol nagyobb teleobjektívjeit lehetett kipróbálni. Minden látogató kapott egy nagy palack vizet, és egy könyvet a vendéglátó légierő Stinger századáról.

A vendéglátók egyik Falconja

A repülőgépek három elnyújtott hullámban repültek bevetéseket, közben a belga légierő F-16A+ és B+ vadászbombázói voltak a levegőben. A guruláskor két repülőgép állt néhány percig, hogy mindenki megfotózhassa, majd a felszálláskor általában vagy hosszan és alacsonyan húztak át a beton felett, majd a pálya végen emelkedtek a magasba, vagy a Eurofighterekkel rakétaként emelkedtek utánégetéssel a levegőbe. A bevetések végén, szoros géppárban repültek általában, majd a látványos kiválásokat a nézőknek repülték, és néhány touch-and-go is kötelező volt a hajózóknak.

Rakétastart Eurofighter stílusban

A fenti nemzetek mellett a Luftwaffe Richthoffen ezredének Eurofighter géppárja köztük az egyik díszfestett is áthúzott a beton felett (az IHO stábja néhány hete vendége volt az ezrednek, erről hamarosan cikket is közlünk). Az 1917-ben alapított Francia Cigognes (gólyák) egységének Mirage-20005F elfogóvadász géppárja szintén majd húsz percen keresztül hajtott végre gyönyörű áthúzásokat, kiválásokat, fordulókat. Az egyik vadonatúj díszfestésű Deux-Mille, a hős ötvennégy légigyőzelmes pilóta Georges Guynemer emlékére a Vieux Charles (Öreg Karcsi) nevet kapta, Guynemer repülőgépei az első világháborúban ezt a nevet viselték.

A Belga Légierő (illetve hivatalosan a Belga Királyság védelmi erőinek légi komponense) két florennesi F-16+ századának F-16 vadászbombázói mellett, SF-260 légcsavaros, kiképző, és Alfa Jet gyakorló repülőgépei is repültek a spotternapon, akárcsak  Augusta 109 helikopterek.

Repünek még a görögöknél az öreg Phantomok

A harci repülőgépek mellett a résztvevő nemzetek szállító repülőgépeit is láthattuk, ahogy támogatták a gyakorlatot.

A repülések 10-től 17 óráig tartottak, az időjárás is kegyes volt a szervezőkhöz és a nézőkhöz. Másnap már a gyakorlat végén a repülőgépek hazatelepültek, felszállásukat még néhány fotós megtekintette a pálya végéről.

A Florennesi bázisnak nagyon szép és különleges kis múzeuma van, ahol fél tucat repülőgépen kívül egyéb érdekességek is találhatóak. A múzeum korlátozottan nyilvános, előzetes bejelentkezés után lehet csak megtekinteni (ezt az intézményt is hamarosan külön írásban mutatjuk be).

Igazán látványos a franciák megemlékező Mirage-festése

Amiért pedig azt írtuk, hogy Brüsszelt nem minden témában kell megállítani: a hazánkban három hétig zajló Load Diffuser gyakorlat esetében sem lett volna nehéz néhány száz méter színes szalaggal kordont állítani, keríteni néhány mellékhelyiséget, esetleg egy mozgóbüfével szerződést kötni és előzetes regisztrációval egy-két ezer embert beengedni a repülőbázisra. Belgiumban, a regisztrációval néhányan foglalkoztak, akik a kommunikációs osztályon dolgoztak. Három-négy katona volt, akik néha végigsétáltak a nézők között, hogy ne zavarják a fényképezőket. Mindenki, aki néző volt, regisztrációjához kapott egy néhány oldalas dokumentumot, amelyben a repülőtéri szabályokat ismertették, akik ezt nem tartották volna be, azok a kerítésen kívül találták volna magukat. Ilyenek nem voltak.

A belgák kiképző gépe is szépen áthúzott a spottereknek

A befolyó pénz, a rendezési költségeken túl, a századok kasszáját is gyarapíthatta volna, és hazánk légierejének pozitív megítélésben is sokat segített volna. Sajnos az általános érdektelenség, és minden szinten a hozzáállás hiánya szokásos magyar betegség,  és nem használ haderőnk megítélésének sem, bel- és külföldön egyaránt. Mielőtt még Brüsszelt megállítjuk, előbb vegyünk példát tőle, hogyan kell fotónapot tartani, hogyan kell kezelni a nemzetközi repülősajtót.

Így búcsúzott a megfigyelőktől egy érdekes vegyes kötelék

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.