Spotterbarát gyakorlat, hatvan gép Frízföld felett

Kelecsényi István   ·   2017.04.11. 08:45
cim

A Királyi Légierő Tornadója, reverzzel fékezi magát leszállás után

Március 27. és április 7. között rendezte a Holland Légierő az évente szokásos Friz Zászló hadgyakorlatot, amelynek otthona, Leeuwarden Repülőbázis kétórányira fekszik Eindhoventől. A hadgyakorlatot 1999 óta rendezik meg, sok nemzetközi szereplővel. Célja, a NATO-országokkal, de más szövetséges nemzetekkel közösen konfliktushelyzetben történő közös katonai fellépés gyakorlása. Ilyen éles helyzetek jócskán adódtak a közelmúltban és adódnak a jelenben is, elég csak Irakra, Afganisztánra, Líbiára vagy a szíriai konfliktusra gondolni. Az ellenséges erők légi, földi és tengerészeti erőkkel rendelkeznek és ezeket vagy a holland fegyveres erők, vagy a hadijátékon részt vevő nemzetek egy része közösen kell, hogy semlegesítse.

A Frissian Flag gyakorlatok általában 60–70 harci repülőgépet, az ezekhez tartozó támogató repülőgépeket, valamint tanker repülőgépeket is megmozgatnak. A légi utántöltést utóbbiak külön gyakorlatként az European Air-to-Air Refuelling Training 2017 (EART 2017) keretében, Eindhovenből felszálló KDC-10, A310 MRTT, KC-767A és C-135FR tankerek végzik.

Díszfestéses Typhoon, bocsánat, Eurofighter, a németektől

Elektronikai támogatást a földi lokátorállomásokon kívül a NATO geilenkircheni ETNG E-3 AWACS repülő radarállomása, az elektronikai harc gyakorlását pedig a Cobham cég Falcon 20-asa segíti, Leeuwardenből felszállva. A repülőtéren egyébként a Holland Királyi Légierő 322. és 323. százada állomásozik, F-16MLU vadászbombázókkal.

Leeuwarden amúgy a svájciak mellett az egyik leginkább spotterbarát repülőtér. A 23-as és 05-ös futópálya környékén sok helyről lehetséges kiválóan fotózni a repülőgépek fel- és leszállását. Külön „spotterdombot” is építettek már régebben a 05-ös pálya mellé, sőt minden fotóshelyre műanyag mellékhelyiségeket is telepítettek. A fotóshelyek egyik oldalánál lévő benzinkútnál külön fotósmenü kapható, a másik oldalon pedig sültkrumpli árus telepedett kiszolgálni az érdeklődőket. Mindez a hatóságok engedélyével!

Ahol szeretik a spottereket, ott a spotterek is szeretnek összegyűlni...

A nyilvánosságra hozott rádiócsatornák forgalmazása alapján lehet követni az eseményeket, hogy éppen melyik oldalon történik a fel és leszállás, de ezt a sok szélzsák is mutatta.

Ebben az évben a hazai Koninklije Luchtmacht (ejtse ki, aki tudja) három vadászbombázó százada mellett a belga és a portugál légierő MLU (Mid Life Upgrade, korszerűsített) F-16-osai, a Royal Air Force Tornado Gr4 támadó repülőgépei, és a német Lufwaffe TaktLwG 31B Boelcke Eurovadászai, a Francia Légierő Mirage-2000D csapásmérői valamint a floridai és Los Angeles-i Nemzeti Gárda F-15C/D közös százada vett részt a gyakorlaton.

A legelterjedtebb típus a gyakorlaton a Falcon volt, ez itt a belgák díszfestéses példánya

A repülőgépek a gyakorlat alatt tizenkilenc közös bevetésen repültek, különféle konfigurációban és vegyes kötelékekben. A délelőtti repülések 9.30-tól 12.00-ig a délutániak 13.30-tól 16.00-ig tartottak, tehát éjszakai repülés nem volt, nem is szokás a gyakorlaton. Az viszont igen, hogy a kéthetes hadijátékon két napon át közös kulturális és sportprogramokon, nemzeti bemutatókon vesznek részt a legénységek. Közben persze a műszakiaknak is van ideje a repülőgépeken a különféle karbantartások, javítások elvégésére.

Ezerszáz kilométernyi autóút után, vagy fapados légitársasággal – például a WizzAir Budapest–Eindhoven járatával – elérhető, szabadságunk feláldozásával és némi anyagi ráfordítással, hogy akár évente részesei lehessünk ennek a jó hangulatú, nemzetközi gyakorlatnak.

Amerikai F-15C fordul késben a bázis felett

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek