Szijjártó Madridban érvelt a Talgo megvásárlása mellett
Spanyol lapértesülések szerint a külgazdasági és külügyminiszter keddi, hivatalos spanyolországi látogatása során megindokolta a vasútijármű-gyártó Talgo megvételére vonatkozó magyar szándék életképességét.
A vételi ajánlattal élő magyar konzorcium megkapta Szijjártó Péter nyilvános támogatását, aki Madridban, a külügyminiszterek hivatalos és reprezentatív rezidenciáján, a Viana Palotában találkozott José Manuel Albares spanyol külügyminiszterrel. Szijjártó ezzel párhuzamosan kijelentette, újabb spanyol beruházások jöhetnek Magyarországra, hiszen az alacsony adók, a beruházásbarát gazdasági környezet és a jól képzett munkaerő jelentik Magyarország legnagyobb vonzerejét számukra. A miniszter hozzátette: „Viszonylag kicsi ország vagyunk, viszonylag kis gazdasággal, de mostanra azon a fejlettségi szinten vagyunk, hogy már néhány társaságunk elég erős ahhoz, hogy tevékenységét a határokon túlra is kiterjessze”.
Mindez jelzi, hogy a Ganz-MaVag Europe Zrt. (ebből a MaVag: Magyar Vagon) vezette magyar befektetői konzorcium továbbra is elkötelezte magát a jelenleg negyven százalék közeli arányban egy brit befektetési alap tulajdonában álló Talgo megvétele mellett – a spanyol gyártóra vonatkozó vételi ajánlat 632 millió, jelenlegi árfolyamon számolva több, mint 240 milliárd forintnak megfelelő euróról szól. Az ajánlattevő konzorcium 45 százalékát a magyar kormány tartja kézben.
A magyar csoport a megkérdezett források szerint elkötelezett a Talgo spanyolországi központjának, valamint gyakorlatilag a teljes munkatársi gárda és a jelenlegi vezetőség megtartása mellett. Tárgyalnak a tartozásai miat sérülékeny Talgót hitelező bankokkal is, hogy járuljanak hozzá a tulajdonosváltáshoz, mondván kötelezettséget vállalnak a gyártó hiteleinek megfizetésére. Tavalyi üzleti beszámolója szerint a Talgónak tetemes, a 350 millió eurót meghaladó hitele volt, ugyanakkor a megrendelésállománya is rendkívüli, olyannyira, hogy a megrendelt vasúti járműveket csak jelentős késéssel képes leszállítani az üzemeltetőknek. A vasútijármű-gyártó ipar jelenlegi konjunktúrája, az Európai Unió a vasút helyzetbe hozását célzó intézkedései is azzal kecsegtetnek, hosszú távon megéri befektetni a szegmensbe.
Ugyanakkor Madrid meglehetős bizalmatlansággal kezeli a közeledést, mivel a magyar kormányt Vlagyimir Putyinnal összekötő szoros kötelékek elég gyanakvást keltenek ahhoz, hogy a spanyol kormány alaposan megvizsgálja a műveletet. Annak érdekében, hogy elhárítsa a lehetséges akadályokat, a Ganz-MaVag Europe a legnagyobb spanyol ügyvédi irodát, a Garriguest kérte fel jogi tanácsadónak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!