Tankoltathat az Atlas
Újabb képességgel bővült az európai katonai szállítógép, az A400-as tárháza: immár légi utántöltőként is bizonyított a négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás típus.
A kísérleti kapcsolódásokat egy F/A18-as amerikai vadászbombázóval gyakorolta, feltehetően a spanyol légierő kötelékéből. Az Airbus Decence & Space közleménye szerint a Hornet öt repülés alkalmával harminchárom úgynevezett „száraz” kapcsolatot létesített az A400-assal, harmincöt további kísérlet folyamán pedig összesen 18,6 tonnányi üzemanyagot át is töltöttek a Hornet tartályaiba.
Az Atlas teljes üzemanyag-kapacitása 50,8 tonna, amit a tehertérben további tartályok elhelyezésével lehet bővíteni, ezzel a gép a gyártó szerint a legnagyobb kapacitású tanker jelenleg, ami a piacon elérhető. (Kétségtelen, a KC-10-est a maga 160 tonnás teljes kerozin-mennyiségével már nem gyártják, nem megrendelhető.)
Az A400-as szériapéldányai valamennyien alkalmassá tehetők a légi utántöltésre, csak el kell végezni az ehhez szükséges berendezés felszerelését. Az A400-as egyik fő előnye a gyártó szerint épp az, hogy mindkét követelménynek, a szállításnak és a légi utántöltésnek is megfelel.
Az F/A-18-as rendszereinek megfelelően az A400-as hajlékonytömlős rendszerrel töltötte fel a harci gépet, és a gyártó közleménye nem említi a másik fajta töltési rendszert, a merevcsöveset, amellyel korábbi hírek szerint ugyancsak voltak kísérletek.
Ugyancsak fontos hír, hogy megkezdte az első, a RAF számára készült A400 a gurulópróbáit, a gépet a tervek szerint szeptemberben adják át a Királyi Légierőnek. A britek összesen huszonkét gépet rendeltek a típusból, az utolsó leszállítását 2019-re tervezik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!