Újra repül az emberes rakéta, az özvegycsináló!

iho   ·   2016.10.02. 13:45
cim

Hatvankét évvel a prototípus felszállása és tizenegy évvel az utolsó hadrendben álló példánya kivonása után ismét repül egy a hidegháború legendás típusából.

A norvégiai Bodø repterén az öreg harci gép stílszerűen a váltótípus képviselője, egy F-16-os kíséretében emelkedett az égnek, az egykori üzemeltető norvég légierő színeiben. De a 637-es számú CFG-104D egy civil szervezet, a Starfighter Barátai Egyesület tulajdonában van, annak tagjai hozták létre, több nagy cég szponzorálásával.

Amint azt a pontos típusjelzés is elárulja, a gépet nem a Lockheed üzemében, hanem a többi kétüléseshez hasonlóan a kanadai (akkor még létező) Canadair cégnél szerelték össze, és először a kanadai légierőnél szolgált.

1963-ban érkezett az első tizenhárom F-104-es Norvégiába, ahol végül összesen negyvenöt példányt használtak Kelly Johnson konstrukciójából:  ez volt az az időszak, amikor a típust az NSZK, Hollandia, Belgium, Olaszország, Spanyolország Kanada, Törökország, Japán és még több más állam légiereje is szolgálatba állította. Annak ellenére, hogy rengeteg baleset történt vele, mert nem volt épp „megbocsátó” típus, aki repült vele és túlélte, az elragadtatással emlékezik az „emberes rakétáról”.

Nemcsak hihetetlen gyorsaságáról és emelkedő képességéről, ami a norvégok esetében, a légtér határánál sűrűn megjelenő szovjet gépek elfogásakor rendkívül fontos tulajdonsága volt, hanem szépségéről, karcsú és valóban borotvaéles szárnyairól.

Mindenesetre a norvég gépek közül az egyik századból kilenc, a másikból négy gép zuhant le vagy tört össze ilyen vagy olyan okokból, különféle repülési stációk során. Ugyanakkor a típusnak számos példánya megmaradt, néhányat magántulajdonban repültetnek az Egyesült Államokban, sőt, néhány éve még létezett ott egy Starfighter-vállalkozás, amely 30 ezer dollárért kínált kiképzést és repülést a géppel, de a jelek szerint a projekt már nem működik.

A 637-es utolsó repülése 1983-ban volt, és tizenhárom évig tartott, amíg sikerült ismét felszállásra kész állapotba hozni, hogy a norvég légierő Amerikában kiképzett berepülő pilótája, Eskil Amdal 50 perces tesztre vigye a gépet.

Magyarországon sok éven át két példányát is megtekinthették az érdeklődők a szolnoki bázis múzeumában, az egyiket Németországból, a másikat Törökországból kapták a szolnokiak. Az új kiállítóhelyen, a Reptárban azonban még nem láthatók az évek során külföldi légierőktől kapott típusok.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.