A 37-es nem hagyja magát!
A ma 37-es számot viselő vasútvonalat 1893. október 24-én adtak át a forgalomnak. Bár a személyforgalom már akkor elmaradt a várttól, a vonal kimagasló teherszálítással büszkélkedhetett. Valamennyi állomáson (Segesd, Böhönye, Mesztegnyő, Marcali, Kéthely) napi szinten volt rakodás és szállítás, de még két megállóhelyen (Felsőbogátpuszta, Marcali-Bize) is alakítottak ki rakodóvágányokat, amelyeket szintén kihasználtak. Az 1990-es évektől kezdődően egyre jobban romlott a pálya állapota, az emberek pedig a települések határában húzódó vasút helyett a falvak központjában létesült buszmegállókat, így a gyorsabb és kényelmesebb autóbuszos utazást választották. Valamennyi vonalbezárási listán szerepelt a vonal neve, de végül csak az utolsó, 2009-es alkalommal vérzett el.
A bezárás pillanatában a személyvonatoknak megengedett legnagyobb sebesség Somogyszob–Mesztegnyő között negyven, Mesztegnyő–Marcali között harminc, Marcali–Balatonkeresztúr között negyven, Balatonkeresztúr–Balatonszentgyörgy között a 30-as vonal miatt nyolcvan kilométer per óra volt, míg a tehervonatok a teljes vonalon legfeljebb hússzal közlekedhettek. A jó hír, hogy a vonalon azóta is rendszeres teherforgalom mutatkozik. Marcali kiszolgálása Balatonszentgyörgy felől történik Nagykanizsai remot Szergejjel. Kedden és csütörtökön fát szállítanak, hétfőn, szerdán, pénteken pedig gabonás és műtrágyás vonatok közlekednek hol remot Szergejjel, hol magánvasúti géppel. A mesztegnyői rakodást beszüntették, bár 2015-ben valamilyen csoda folytán három rakott gabonavonat is indult a TIG iparvágányairól Marcalin át. Böhönye kiszolgálása Somogyszob felől történik, ahova hétfőn, szerdán pénteken érkezik (igény esetén) egy szintén nagykanizsai remot Szergej, miután összeszedte a csurgói, szentai, somogyszobi (41-es vonal) és nagyatádi (38-as vonal) kocsikat.
A vonal állapota közben tovább romlott, a negyvenes megengedett sebességet évekkel ezelőtt harmincra csökkentették, a tehervonatok pedig továbbra is hússzal döcögnek. Még szomorúbb volt látni, hogy az október végén közlekedő mérővonat már nem is ment végig a vonalon, mivel a Böhönye –Mesztegnyő szakaszt kizárták a forgalomból, pedig a bezárás pillanatában ez volt a legjobb állapotban lévő rész (egy kisebb felújítás miatt sokáig ötvenes volt a pálya).
A 30-as vonal felújítása miatt jött az újabb fordulat. Marcalit ugyanis semmiképp nem lehet Balatonszentgyörgy felől kiszolgálni, így a város vagy teherforgalom nélkül marad júniusig, vagy helyreállítják a forgalomból kizárt vonalszakaszt és kerülő irányon, Somogyszob felől történik a kiszolgálás.
Egyik este éles kürtszó hallatszott a mesztegnyői erdőből, ami egyet jelentett: mozgolódás van a vonalon. Ezután sorra jelentek meg olyan fényképek a világhálón, amelyeken PFT-szerelvények szállítanak betonaljakat Tabról Marcaliba. A MÁVGÉP Kft. dolgozott a vonalon, több száz betonaljat építettek be a kritikus szakaszokon, pótolták a hiányzó síncsavarokat és irtották a vasút menti bozótot. A munkának meg is lett az eredménye, hiszen december 21-én leközlekedett az első terelt útvonalon közlekedő, huszonhárom kocsiból álló magánvasúti szerelvény. A vonat 9.28-kor indult Somogyszobról 88338-as vonatszámmal, 10.45-kor haladt át Böhönyén, és egészen Marcaliig ment.
Kilátásba helyezték a vonal teljes körű felújítását a dél-balatoni vonalból kibontott anyagokkal. A Rail Cargo Hungaria igényeinek megfelelően a tehervonatok ötven kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek, és emelik a tengelyterhelést is. Az ablakos vonatok visszatérése ugyan nem szerepel a tervek között, de a tehervonatok számának várható növekedése nem hagyja a pályát véglegesen elpusztulni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!