A DHL szerint a világ(gazdaság)
Kétszáznegyvenmillió rekordot tartalmazó adatbázisból igyekszik leszűrni a Deutsche Post DHL Group (DHL) és az Accenture szoftvere, hogy milyen folyamatok zajlanak majd az elkövetkezendő három hónapban a világkereskedelemben, és hogyan hat ez a világgazdaságra. A DHL szerint egyedülálló szoftver, amely egyetlen, DHL Global Trade Barometer (GTB, azaz globális kereskedelmi barométer) elnevezésű mutatóban foglalja össze az eredményeket, hét ország légi árufuvarozási és konténeres hajózási adataiból dolgozik.
Az ötletben az a zseniális, hogy súlyozottan veszi figyelembe a termékek gyártásának korai folyamatában szükséges alapanyagok kereskedelmét. Csak példakánt, ilyenek lehetnek a ruhacímkék, a mobiltelefon-alkatrészek, autóalkatrészek. Ezek forgalma előrevetíthet bizonyos folyamatokat az elkövetkező hónapokra vonatkozóan. Hiszen, ha sok autót akarunk gyártani, azokhoz sok autórádió vagy lökhárító kell! A számítógépes program eredményeit letesztelték az elmúlt öt év adatain és nagymértékű egyezés igazolja a szoftver becslési képességeit.
A GTB-mutató (avagy GTB-index) nagymennyiségű logisztikai adaton alapul, amely elemzését és értékelését mesterséges intelligencia végzi. Az index értékeit a tervek szerint a DHL negyedévente publikálja, először most januárban tette ezt. A közreadott adatok alapján a világkereskedelem továbbra is növekszik, de lassuló ütemben.
A GTB-t a DHL nem csak a teljes világgazdaságra kivetítve, de az adatforrás országaira vonatkozóan egyenként is közzétette. A hét ország, amely kereskedelme a világkereskedelem hetvenöt százalékát teszi ki, ábécés sorrendben a következő: Amerikai Egyesült Államok, Dél-Korea, Egyesült Királyság, India, Japán, Kína, Németország.
A GBT értelmezése roppant egyszerű: az ötven fölötti indexérték a gazdaság fejlődésére utal, míg az ötven pont alatti érték a világkereskedelem csökkenésére. A folyamatok értékelését segíti az index elmúlt öt-hat évben történt változásait bemutató diagram.
A világkereskedelem trendjeihez kapcsolódó általános megállapítások mellett a GTB további kérdésekre is választ adhat: jelzi és elemzi azokat a makroökonómiai tényezőket, régiókat és országokat, amelyek a globális kereskedelmi folyamatokat legnagyobb mértékben befolyásolják. Ezeket a megállapításokat a DHL maga is felhasználja, elsősorban globális hálózatában az erőforrás-tervezés finomhangolása területén.
A DHL partnerei és bárki más is alkalmazhatja a GTB-t befektetési döntéseik és az ellátási lánc tervezésében, ugyanis a cég az indexet és az ez alapján levont következtetéseket nyilvánossá tette honlapján. Ez nyilván saját érdeke is, ugyanis a DHL szerint a világgazdaság mozgatórugója jelenleg a kereskedelem és az ehhez kapcsolódó szállítási, logisztikai feladatok.
Mivel a GTB-mutató a nemzetközi kereskedelem és gazdaság jövőbeli trendjeinek indikátora, így beépíthető más szektorok, például bankok, szövetségek, kutatóintézetek saját előrejelző modelljeibe is. Azt azonban meg kell említenünk, hogy a GTB elkészítéséhez nem vették figyelembe a szárazföldi szállítási módok és az ömlesztett rakományok hajózási mutatóit.
Igaz, hogy a szükséges megállapításokhoz ezen mutatók nem is feltétlenül szükségesek, ugyanis a termékek előállításának (és ebből kifolyólag kereskedelmük) folyamatait nem feltétlenül az ócskavas vagy kőolaj kereskedelmi adataiból lehet a legmegfelelőbben megjósolni. A 2018. januári mutatók innen tölthetők le.
Érdemes megjegyezni továbbá, hogy a DHL már közel tíz éve foglalkozik jövőkutatással és e témában egy sor tanulmányt publikált, köztük a harminc évre előre tekintő forgatókönyveket tartalmazó Logisztika 2050 című művet is. Érdemes hát ránézni a cég „Szállítjuk a holnapot” oldalára!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!