A helyszínt támogatják – de mi lesz a közlekedéssel?
Dél-Pest és a Csepel-sziget csúcsa – az 1995-re tervezett Budapest–Bécs világkiállítás leendő helyszíneként is felmerült már az ötlet. Aztán világkiállítást nem rendeztünk, sem 95-ben Béccsel közösen, sem pedig egy évvel később egyedül. A terület húsz éven át a senki földjeként szerepelt, közben a pesti és a budai oldalon egyaránt elkezdett terjeszkedni a város a volt rozsdaövezetek felé.
A 2024-es olimpiával kapcsolatos rendezési tervekben (hét klaszterre bontva) ismét szerepet kapna a Csepel-sziget csúcsa, az Olimpiai Park klaszter részeként. A Fővárosi közgyűlés által most tárgyalt (és elfogadott) javaslat a területrendezésen kívül a közlekedést is jelentősen áttervezné, ez a 2030-ig tartó időszak fővárosi fejlesztési terveivel nem mindig egyezik. A 2014-es keltezésű Balász Mór-terv ugyanis a déli irányból érkező HÉV-vonalak összekötésével és az 5-ös metró első szakaszaként az Astoriáig a föld alatt bevezetésével számol.
Akkor azonban még nem tört ki az agglomerációs közlekedés vitája, Budapestet és a környékbeli településeket a terv egy közlekedési egységként tárgyalta. A most elfogadott javaslat (a régóta tervezett Galvani úti híd megépítésén, a 150-es vasútvonal Ferencváros-Rendező területére áthelyezésén és a repülőtéri vasúti kapcsolat megépítésén túl) újfajta koncepciót fogalmazott meg a csepeli és a ráckevei HÉV-ekkel kapcsolatosan. A tanulmány a helyiérdekű vasutak műszaki kialakítását idejétmúltnak, a Duna partján futó vágányokat forgalomakadályozó tényezőnek minősítve a Balázs Mór-tervvel szembehelyezkedő, középtávú megoldást javasol.
A megoldás a villamoshálózatba integrálás lenne, a vs.hu portál értesülései szerint a sziget belsejében egy, a Közvágóhídtól induló villamosjárat közlekedne, amelyet később a 2-es villamossal kötnének össze. A volt közraktárak helyén, így a Nemzeti színház előtt megszűnnének a vágányok, továbbá a Boráros téri végállomás is eltűnne. A nagykörúti villamosok egy része a Mester utcán át szintén az olimpiai parkig járna.
A csepeli HÉV villamossá alakítása összesen 28,5 milliárd forintba kerülne, ebben az áramellátás, a biztosítóberendezések megváltoztatásán túl a rakparti korzó kialakítása is benne foglaltatik. A ráckevei HÉV is villamosként közlekedne egy, közelebbről meg nem jelölt szakaszon. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyetért a tervvel, bár óvatosan az olimpiához köti azt: azaz akkor lehet realitása, ha a NOB Budapestnek ítéli a 2024-es játékok megrendezését.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!