Balázs Mór-terv – de mit szólna hozzá a névadó?

iho   ·   2014.07.01. 16:20
00kicsi

A fenntarthatóság jegyében fogant terv Budapest 2014-2030 közötti közlekedésfejlesztési stratégiáját tartalmazza. Ez a reális, átfogó közlekedési stratégia a BKK belső erőforrásaival készült, és alkalmas arra, hogy hosszabb idő után is érvényes dokumentumként biztosítsa a főváros közlekedési fejlesztéseit.

A terv átfogó célja szerint a fővárosi közlekedésnek javítania kell Budapest és térsége versenyképességét, és hozzá kell járulnia a fenntartható, élhető, vonzó és egészséges városi környezet kialakításához. Az ezt szolgáló stratégiai célok eléréséhez az operatív célok négy beavatkozási területen jelennek meg, amelyeket összesen kilenc operatív cél testesíti meg.

A budapesti városfejlesztés jövőképe<br>(forrás: BKK)

Az általános bemutató után lássuk, milyen fejlesztéseket is takar ez a terv?

Balázs Mór (1849–1897)

A Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) alapító vezérigazgatója, a fővárosi villamosközlekedés alapjainak, első hálózatának létrehozója. Komoly szerepet töltött be a Millenniumi Földalatti Vasút megtervezésében, megépítésében.

Emlékét a BKV által adható legmagasabb kitüntetés, a közlekedésben kiemelkedőt alkotókat jutalmazó Balázs Mór-díj őrzi.

Az 1-es metró, avagy a kisföldalatti meghosszabbítása eldöntött tény, legalábbis a Kassai térig. Itt kényelmesebb, kevesebb rágyaloglást igénylő átszállási lehetőség lenne  a meghosszabbított 3-as villamosra és a 74-es trolira, a jelenleg csupán hétköznap közlekedő 74A betétjárat teljesen okafogyottá válhat. A Rákosrendezőig vagy a Csáktornya parkig hosszabbításnak azonban épp ez mond ellent: a ritkított troliközlekedést vajon érdemes-e felváltani a mindenképp magasabb költségű, ezért több utas esetén rentábilis földalattival?

Örök, az első szakasz 1976 végi átadásával egyidős gumicsont a 3-as metróvonal káposztásmegyeri hosszabbítása, itt úgy tűnik, az eredeti terveket porolták le, Rákospalota-Újpesttől a már most „metrószakasznak” becézett villamospályán futnának a szerelvények Káposztásmegyerig. A 4-es metrót szinte biztos, hogy nem építik a Keleti pályaudvaron túl, az új, Rákóczi úti villamos közlekedne Újpalotára.

Ismét a felszínre bukkant a 2-es metró és a gödöllői-csömöri (H8/H9) HÉV összekötésének ötlete. Bár a mellékelt térkép csak vázlat, úgy tűnik, a vontatóvágány környékére terveznék a Fehér út–Nagy Lajos király útja alatt átbújtatott szakaszt, a hosszabbítást szándékosan megakadályozó jelenlegi végállomás a betétjárat fejállomásaként funkcionálna.

2030 előtt biztosan nem lesz 5-ös metró: a Balázs Mór-terv szintén egy, az észak-déli vonallal egyidős álmot valósítana meg csupán: a ráckevei és a csepeli HÉV közös, kéreg alatti pályán érkezne a Kálvin téren át az Astoriáig. Több felszín alatti szakaszt is terveznek a közút forgalmának könnyítésére: Pesterzsébet központjánál, a Határ útnál és a Közvágóhíd táján bújnának kéreg alá a vonatok. A csepeli vonal déli irányban hosszabbodna az Erdősor utcáig.

A Balázs Mór-terv fejlesztési térképe

Ismét villamos közlekedne a Rákóczi úton (a Kossuth Lajos utcát és az Erzsébet hidat a terv nem ábrázolja), a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci út belső, Lehel térig tartó szakaszán. Mindkét végén hosszabbodna az 1-es villamos: délen a Kelenföldi pályaudvarig, északon az esztergomi vasútvonal új, Aranyvölgy megállójáig közlekedne a tervek szerint. Végre-valahára befejeznék a Nagy Lajos király útja villmosát is: a 3-as a Szegedi úton át a Béke téren csatlakozik majd be az angyalföldi járatok vonalába. A Balázs Mór-terv úgyszintén számol a 42-es villamos Havanna-, illetve Gloriett-telepi meghosszabbításával. Igazi Duna-parti járat lesz a 2-es villamos: északon egészen a Gyöngyösi utcáig tervezik. A Fogaskerekű (60-as villamos) a városi közlekedésbe valóban integrálva, a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedne majd.

Természetesen azon túl, hogy a villamosok, a metrók és a HÉV-ek új szerelvényeket igényelnek, további, speciális járművek beszerzésére is szükség lesz. A 2-es metró és a gödöllő-csömöri HÉV összekötése az eltérő vontatási feszültség és az alsó/felső áramszedési rendszer, a Fogas az adhéziós szakaszok miatt igényelne vadonatúj, az eddigiektől eltérő szerelvényeket.

A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetési verziója a BKK honlapján hozzáférhető (PDF).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek