A Mystere, az első sikeres európai business-jet

iho   ·   2013.05.04. 15:45
cim

Benne volt a levegőben: nyilván nem véletlen, hogy az óceán mindkét oldalán ugyanabban az évben repült először az egyik első amerikai, és az első francia business jet. Kellett hozzá nyilván az aviatika meghatározott fejlődési foka, a sugárhajtású technológiák fejlettsége, kellett hozzá egy új gazdasági környezet, amelyben a sikeres üzletkötések feltétele sokszor a gyorsaság volt, és kellett hozzá egy olyan új réteg, nemcsak az üzletembereké, hanem más gazdagoké is, akik hajlandók voltak elég pénzt fizetni az új kalandért.

Talán az sem véletlen, hogy mindkét gép fejlesztése kapcsolódik a katonai repülés egy-egy típusához: a Learjetet egy svájci Pilatus harci gép szárnyának alapvonalain kezdték tervezni, a Mystere 20, Marcel és Serge Dassault szülötte pedig természetesen a Mystere IV vadászgéptől örökölte szárnyszerkezete alapvonalait, de ehhez és a rendkívül gondosan megformált törzshöz Pratt & Whitney JT-12-es hajtóműveket szereltek a farokrészre.

Az eredmény egy rendkívül jól vezethető, gyors, komoly hatótávolsággal rendelkező, eléggé tágas kabinnal épült, 8-10 személyes pompás kis jet, aminek korai sikereihez jellemző mód az amerikaiak érdeklődése és vásárlóereje adott lendületete: a Pan Am 40 példányt rendelt, de használta a típust a FedEx elődjeként alakult csomagküldő, sőt, az amerikai Parti Őrség is.

A gép első felszállása most ötven éve, 1963. május negyedikén volt, egy évvel később immár General Electric hajtóművekkel repült, és újabb egy év múlva kapta meg a légialkamassági engedélyt. A Mystere név helyett a későbbiekben a Falcont használta a Dassault, ami egyben egy igen sikeres, ma is sikeres business-jet család brandjévé vált. A Falcon 20-asok és a továbbfejlesztett 200-asok több mint félezer példányban készültek, és bázisként szolgáltak a további népszerű két és háromhajtóműves Dassault üzleti gépek kialakításához.

És nyilván mai üzleti megfontolások is vezették a céget, hogy az évfordulóra a Le Bourget repülőmúzeumban lévő, a szűzfelszállást teljesítő, majd később remek rekordokat is repülő példányt gyönyörűen rendbe hozzák, hogy az idei párizsi repülőszalon egyik éke lehessen. Egyébként az egyik repüléstörténeti elemzés szerint épp Marcel Dassaulthoz köthető az a híres mondás, ami azóta is egyre visszhangzik a világ aviatikájában, és ami a híres tervező első business-jetjére tökéletesen illik: az a gép, amelyik jól néz ki, jól is fog repülni.

Kapcsolódó hírek