A szegedi sárga eredete

iho/vasút   ·   2011.10.03. 12:00
szegedkis

A mai Lengyelország területén már a XIX. század idején komoly gyártó- és javítókapacitás alakult ki a vasutak kiépülésével párhuzamosan. A kujáviai Brombergben [ma: Bydgoszcz] is alakult tehát egy javítóüzem 1851-ben a Preußischer Ostbahn [Porosz Keleti Vasutak] számára. Az üzemet 1920-ban a Polskie Koleje Państwowe [Lengyel Államvasutak] megörökölte, és tovább üzemeltette, mint gőzösműhely és kocsijavító. 1985-ben bocsátották ki az utolsó nagyjavított gőzmozdonyt, de az átmenet folyamatos volt: 1977-től folyt a dízelmozdony-javítás, majd 1990-től a villamos motorvonatok következtek.

1989-től új piacokat kellett keresni, amelyet erősített, hogy 1990-től kikerült az üzem a PKP kereteiből. 1994-ben következett az első külföldi siker, hálókocsigyártás Litvánia számára. 2001-ben új név felvétele jelentette az újrapozicionálás végét: az üzem a gyártást tekinti fő kereskedelmi céljának. Legfontosabb termékeit a villamosok mellett a dízelmotorvonatok jelentik, amelyeket Lengyelországon kívül már Dél-Európába is exportáltak. Az ATR 220-as motorvonatok a Ferrovie Sud-Est mellett a Ferrovie Nord Milano Brescia–Edolo vonalán is közlekednek már.

Villamosok esetében az első fecskék Elbląg városába érkezhettek egy 2005-ös tender nyomán, összesen hatan. Majd a gazdasági sikert a 2009-es varsói tender elnyerése jelentette, hiszen ez 186 villamos legyártását teszi biztossá.

A külföldi villamosreferenciát pedig Szeged hozza a lengyeleknek. A második tender eredményes volt, így 2009. október 22-én aláírhatta a szerződést Botka László polgármester és Tomasz Zaboklicki a Pesa elnöke. A versenytárs a cseh Inekon volt. Az elsőt a kilenc új villamos közül 24 hónap szállítási határidővel igérte a gyártó, az összes Szegedre szállítását pedig 32 hónappal vállalta. Akkori árfolyamon átszámítva körülbelül négy és fél milliard forint lett a vételár (16 millió euró).

Az ötrészes, 120Na típusú járművek teljesen alacsonypadlósak, 30,1 m hosszúak. A villamosok 3 forgóvázzal, 6 oldalajtóval és egy vezetőfülkével rendelkeznek, 210 utas befogadására alkalmasak 42 ülőhellyel. Légkondicionáló és utastájékoztató rendszerrel is felszerelték.

Dízelmotorvonat északolasz felhasználásra. Képünkre kattintva galériát talál<br>(forrás: wikipedia)

Kapcsolódó hírek

Közút Vasút Autóbuszközlekedés Városi vasút

Így közlekedhetünk augusztus 20-án a fővárosban

BKK/iho   ·   2025.08.18. 18:00

A nemzeti ünnephez kapcsolódó állami rendezvények miatt a fővárosban több belvárosi helyen kell forgalomkorlátozásra és lezárásokra készülni. A tűzijáték miatt 19 órától a Margit híd és a Szabadság híd közötti területen lezárják a hidakat, a rakpartokat és a környező utcákat. Mindezek érintik a közösségi közlekedést is.

Vasút Nagyvasút

Milánó, Róma, München: újabb magyar fejlesztések Európa kötöttpályás hálózatában

iho.hu   ·   2025.08.13. 18:00

Hitachi, Stadler, Siemens, Alstom – már a személyvonati központi vonó- és ütközőkészülék vonatkozásában is ott találjuk a legnagyobb gyártókat a Knorr-Bremse megrendelői között. 2019 óta folyik az az átfogó innovációs projekt, amely a személy- és tehervonati csatlakozók tekintetében is komoly mérföldkőhöz érkezett az elmúlt években.