Akkufüst az Álomgépen: jól vizsgáztak a módosítások

iho   ·   2014.01.27. 07:45
cim

A Japan Airlines elnöke szerint a nemrég történt 787-es akkumulátorincidens „szerencsétlen” ügy volt, ami azonban nem befolyásolja a gép további üzemeltetését. A légitársaság bízik a gép biztonságában, tette hozzá a légitársaság főnöke.

Yoshiharu Ueki annak az incidensnek a kapcsán beszélt a Dreamlinerről, ami a tokiói Narita repülőtéren történt, január 14-én, vagyis szinte napra pontosan egy évvel azután, hogy az eredeti akkumulátorok hibái miatt a 787-eseket letiltották. Mint emlékezetes, akkor is a JAL egyik gépén történt az első incidens a bostoni Logan repülőtéren.

Most Tokióban a társaság egyik 787-esét bangkoki járatra készítették elő, nem voltak a fedélzeten utasok. Mint arról akkor beszámoltunk, a pilótafülkében lévő karbantartók a gép oldalán füstöt észleltek, de mire kiértek a gép ajtaján, a füst már eloszlott: a műszerfalon azonban megjelent az akkumulátortöltő berendezés hibaüzenete, a padló alatti műszerrekeszben lévő lítiumionos akkumulátor egyik cellájából pedig folyadék szivárgott.

Tavaly januárban a bostoni incidenssel kezdődött a 787-esek négyhónapos kálváriája

Ueki hangsúlyozta: a nyolc cella egyikének hibája, illetve annak következményei nem terjedtek át a többi cellára, a keletkezett gőz vagy füst pedig a gépen kívülre távozott az e célra beszerelt szellőztetőrendszer segítségével. Vagyis a JAL elnöke – a Boeing nyilatkozatával teljes összhangban – úgy értékelte, hogy a mostani tokiói incidens éppenséggel igazolja azoknak a módosításoknak a sikerét, amelyeket a gyártó hajtott végre a tavalyi akkuincidensek után, és amelyeket a Szövetségi Repülési Hivatal (Federal Aviation Administration, FAA), majd a többi érintett hatóság is elfogadott, illetve amelyek bevezetése révén három és fél-négy hónap után újra repülhettek a 787-esek.

A mostani incidens azt bizonyítja, hogy sikerült jól elszeparálni egymástól a cellákat, jól működik az esetleges melegedés miatt keletkező gázok elvezetése az akkumulátorok felől a gépen kívülre, és ugyancsak jól vizsgázott az az acélburkolat, amely megakadályozza, hogy ha kigyulladna az akkumulátor, a tűz továbbterjedjen a gép belsejében.

Akku burkolatban, cellák szigetelve, plusz a szellőztető, hőelvezető berendezések

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet (National Transportation Safety Board, NTSB) és a japán hatóságok ennek ellenére folytatják a vizsgálatot. Az NTSB egyelőre nem nyilatkozott az ügyről. A közlekedésbiztonsági testület tavaly csak akkor engedte volna a gépek visszaállítását a forgalomba, ha megtalálják a lítiumionos akkumulátorok eredendő hibáját: ezt azonban még mindig nem sikerült feltárni, az NTSB csak év végére ígéri a végső jelentését a tavalyi incidensek eredetéről. Az FAA azonban megfelelőnek találta a módosításokat ahhoz, hogy az akkumulátorok rejtett hibája ellenére is a gépek biztonságosan repüljenek, mert a módosításokkal a hibák nem veszélyeztethetik a gépeket.

Mindeközben a Boeing everetti csarnokából kigördült az első olyan 787-es, amit már a havi tízre növelt gyártási ütemben készítettek el. A gép az ILFC lízingcég tulajdona, és az Aeromexico flottájában repül majd, elsősorban a London Heathrow–Mexikóváros vonalon.

A havi tizes gyártási rend első, ugyancsak szép példánya az Aeromexico flottájában szolgál majd

A Boeing közleménye kiemeli, hogy alig több mint egy év alatt sikerült a gyártási tempót a háromszorosára felfuttatni: 2012 novemberétől öt, 2013 májusától pedig hét gép került ki az összeszerelő sorokról Everettben és North Charlestonban. A közlemény szerint a gép iránti igény fokozódása készteti a gyártót a kibocsátás növelésére, megfigyelők pedig hozzáteszik, hogy a sok évvel elhúzódott fejlesztési program miatt késik a program beruházási költségeinek megtérülése is, ezért fontos, hogy a leszállított gépek után most már minél hamarabb, egyre több példány után fizessenek a felhasználók.

A most kigördült példány a 155-ik elkészült 787-es, mostanáig összesen 115 kompozitépítésű utasszállító állt szolgálatba 16 felhasználónál. A típus rendelésállománya tavaly lépte át az ezres határt, és most 1030-nál tart, eddig összesen hatvan légitársaság, illetve lízingcég szerződött 787-esekre.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek