Biciklisek a Fő utcai buszsávban
Kedden éjjel hivatalosan is beengedték Budán az egyik BKV-s buszsávba a kerékpárosokat. A Budapesti Közlekedési Központ emberei a Fő utcában és a Bem rakparton festették fel az első közös busz-biciklisávot jelző piktogramokat – adta hírül a Kerékagy blog.
A BKK vezetője, Vitézy Dávid egy hete jelentette be, hogy a BuBi intézkedési csomag részeként tíz helyen nyitják meg a buszsávot a bringások előtt.
Eddig alig néhány utcaszakaszon lehetett szabályosan használni a buszok számára felfestett sávokat, a KRESZ ugyanis ezt csak akkor engedi, ha külön jelzőtáblával biztosítják a közösködést. Az előírások szerint szabályosan a buszok és autók között, a két sávot elválasztó vonal táján kellene kerékpározni, annak ellenére, hogy ez kifejezetten balesetveszélyes manőver. A biciklisek nagy része nem is kockáztatja meg, hogy két oldalról előzgessék, hanem mindenhol a járda mellett közlekedik.
Az eddigi kijelölések sem a szabályos biciklizés megkönnyítését tartották szem előtt. A Dózsa György út több kilométer hosszú buszsávjában például csak egy rövid részen tették ki a jelzéseket arra hivatkozva, hogy a sávok a többi szakaszon nem elég szélesek. Ezt most egy újabb száz méteres szakasszal fogják kiegészíteni. Ha szigorúan vesszük az előírásokat, akkor ezen az útvonalon jelenleg néhol az út közepén, néhol pedig a szélén kell haladni a kerékpárosoknak.
A Magyar Kerékpárosklub kitartó lobbizása eredményeképp összesen 4,6 kilométerrel bővül majd a biciklisek által is használható buszsávok hossza. A tíz kijelölt szakasz közül a Fő utcai a leghosszabb, de bekerült a válogatásba az egyik legfrekventáltabb hely, a Szent István körút is, ahol –, ha elkészülnek a felfestések – a Nyugati tér és Tátra utca között lehet majd bringázni, onnan pedig kerékpáros nyomon a Margit hídra.