Bombardier-áttörés: kanadai rendelés az új kanadai gépre!

iho   ·   2016.02.18. 16:15
cim4

Ritka, hogy egy új repülőgép sorsát ennyire komolyan befolyásolja egyetlen rendelés, de ebben az esetben gyaníthatóan így van: a Bombardier számára talán abban a pillanatban vált igazán biztossá a CSeries sorozat jövője, amikor az Air Canada aláírta a szándéknyilatkozatot hetvenöt CS300 beszerzéséről, negyvenöt fix megrendelés és harminc további gép opciós lekötése formájában.

A nagyon várt és remélt megrendelés a vezető hazai társaságtól

Nem egyszerűen az üzlet nagyságáról van szó, bár az is roppant fontos, hiszen az egyre csúszó program egyre növekvő költségeit csak egyre több gép legyártása és eladása árán lehet finanszírozni. Itt inkább ennek a megrendelésnek a „szellemi értékéről” van szó: nagyon sokat jelent a piacnak, hogy egyfelől egy élvonalbeli hálózati légitársaság vesz komoly mennyiséget, másfelől, hogy ez épp kanadai. Meg is fordíthatjuk: nagyon rossz üzenet lett volna a piacnak a típusról, ha épp a gyártó ország vezető légitársasága nem óhajt beszerezni belőle...

Ráadásul a hír szerint az Air Canada az egyik legfontosabb piaci ellenfél, az Embraer E190-eseit fogja váltani, igaz, a CS300 esetében nagyobb gépről van szó, kétosztályos kivitelben 130, sűrűbben székezve 150 ülésről, az E190-es pedig 105 körüli ülésszámmal kerül piacra általában ugyanebben a konfigurációban. Ami azt az érzékelhető trendet igazolja: a légitársaságok inkább a nagyobb kapacitású gépek felé mozdulnak az adott kategórián belül.

A cégek most már végképp eltolták a súlypontot a nagyobb változat felé

De igazolja azt is, mennyire fontos és helyes döntés volt a kanadai gyártó részéről, hogy az eredeti, kisebb CS100-as mellett és után viszonylag gyorsan „ráindult” a nagyobb 300-as változatra, amit egyrészt erősen javasoltak a légitársaságok, és azóta a rendelések is igazolták, magyarán a hosszabb törzsű változatra az Air Canada igényeivel együtt már háromszor annyi példányra van lekötés, mint a rövidebb verzióra, sok CS100-as vevő menet közben konvertálta a szerződését a CS300-ra.

Mindenesetre a kanadai légitársaság ezzel az üzlettel egyben a típus legnagyobb felhasználója lesz. Ugyancsak fontos a döntés a hajtómű gyártójának: a Pratt & Whitney PurePower PW1500G ugyanannak a reduktoros ventilátor-fokozattal dolgozó hajtóműcsaládnak a tagja, amely a szoftver- és hardver-problémák miatt ezekben a hetekben oly sokszor szóba került az Airbus neo-keskenytörzsűek kapcsán. Az Air Canada főnöke ugyanakkor a megrendeléssel kapcsolatos nyilatkozatában sűrűn hivatkozik a gép gazdaságosságára, más típusokkal összevetve különleges hatékonyságára, ami részben a kialakításnak, részben a hajtóműnek köszönhető.

Balról a 300, jobbról a 100: A Swiss első gépe nyáron forgalomba állhat

Mindenesetre a Bombardier hatalmas feladatot vállalt, amikor vadonatúj hajtóműhöz vadonatúj konstrukció fejlesztésébe fogott: láthatjuk, a legnagyobb gyártók, a Boeing és az Airbus, a keskenytörzsű fronton ezt a kockázatot nem vállalták, az új hajtóműveket gyakorlatilag az eddig gyártott repülőgépekhez integrálták. A kanadaiaknak viszont épp ez az egyik fontos ütőkártyájuk a piacon, vagyis hogy ebben a közepes keskenytörzsű géposztályban a CSeries évtizedek óta az első igazán új típus, és az így adódó modernebb technológia teheti vonzóbbá a gépet. A helyzetet jól jellemzi az Air Canada beszerzési politikája: 2019-től kezdődik a CSeries300-asok forgalomba állítása, és 2017-ben az újrahajtóművezett 737 MAX-oké.

A CSeries fejlesztése eddig tele volt a manapság az új típusokat általában kísérő buktatókkal, csúszásokkal, amelyeket a kanadai gyártónak a kisebb tartalékokkal és sokkal nehezebben sikerült átvészelnie, mint a nagyobb gyártók a maguk hasonló gondjait. Mostanra a jelek szerint a montrealiak tényleg túl vannak a nehezén, ráadásul a prototípusoknál mért paraméterek vagy megfelelnek az ígértnek, vagy valamivel túl is haladják fogyasztásban, zajban, hatótávolságban: utóbbi valóban meglepő, a meghirdetettnél több mint hatszáz kilométerrel nagyobb, 6112 kilométer a kisebbváltozat próbái szerint.

A CSeries a 100–150 személyes szektor fontos szereplőjévé vált

A CS100-as első sorozatgyártott példánya a második negyedévben forgalomba kerülhet a kibocsátó Swiss színeiben. A 300-as tesztjei is hetven százalékban lefutottak, de épp a kisebb változat sikeres berepülése révén jelentett ez a berepülési már kisebb megpróbáltatást a cégnek, úgyhogy az Air Baltic a második félévben átveheti az első hosszú törzsű változatot. És innentől kezdve reménykedhet a Bombardier tényleg abban, hogy a két változattal erős szereplőjévé válhat a 100–150 üléses piacnak, és a Boeing illetve az Airbus által uralt kategória alsó szektorában van mit keresnie.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek