BuBi: két év múlva saját bringa nélkül is tekerhetünk
·
2011.09.22. 16:33
A ma született megállapodásnak köszönhetően zöld utat kapott az Európában már sikeres közbringarendszerek mintájára megvalósuló budapesti közbringa projekt. A Budapest bicikli, azaz a BuBi 2013 tavaszán, vagy legkésőbb nyár végén indulhat. Ez jelentős, kétéves csúszást jelent az eredeti tervekhez képest, amelyek szerint idén július óta már működnie kellene a rendszernek.
A nap 24 órájában bárki által igénybe vehető rendszer lényege, hogy a kezdetben 74 helyen elhelyezett önkiszolgáló gyűjtőállomásokon, a kerékpározni vágyók azonosítás után egyszerűen drótszamárra pattanhatnak, majd útjuk végeztével egy másik állomáson letehetik kerékpárjaikat. Összesen 1011 kétkerekűt állítanak forgalomba.
A lopások és rongálások megelőzése érdekében ehhez egy előzetes internetes regisztrációra lesz szükség. Ennek egyszeri díja lesz, amely nagyjából egy BKV-bérlet árának felel majd meg, viszont attól eltérően nem egy hónapra, hanem egy évre szól. Ezután minden bérlésért külön kell fizetni. A használati díjakat úgy állapítják meg, hogy lehetőség szerint egy bringát egy nap sok ember használhasson. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az első fél órában ingyenesen lehet majd használni a kerékpárokat, utána azonban progresszív díjazás veszi kezdetét. Ebből az következik, hogy ha valaki okosan használja a rendszert, akár teljesen ingyen is suhanhat naphosszat Budapesten.
További biztonsági lépésekre is szükség van a tolvajok és vandálok ellen. Ilyen óvintézkedés például, hogy a kerékpárokat speciális alkatrészekből szerelik össze, éppen ezért azokat a kereskedelemben kapható bringákon nem lehet majd felhasználni. Ezen felül a bicikliken nyomkövető is lesz, a rendőrséggel együttműködve pedig térfigyelő rendszert is kialakítanak.
A gyűjtőállomások jelentős részét Pesten, a belső kerületekben helyezik majd el, összesen 58-at. Ezen felül Budán további 15, illetve a Margitsziget déli csücskén egy tároló lesz kialakítva. A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek egymástól a gyűjtőállomások, a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa a Dózsa György útnál, a Városliget vonalában lesz. Ez az első kör, de a rendszer bővítésére is készülnek a tervek, arra az esetre, ha sikere lesz a BuBi-nak.
A Budapest Bicikli célja egyrészről az, hogy olyan közlekedők számára biztosítsa a városi kerékpározás kényelmét és gyorsaságát, akik nem tudják valamilyen okból saját biciklijüket használni – például azért, mert vonattal járnak be Budapestre, hegyen laknak, a nap valamely szakában kénytelenek más közlekedési módot használni, esetleg nincs még saját biciklijük. A másik cél, hogy a jól működő rendszerrel népszerűsítsék a városi kerékpározást. Ennek legfőbb hozománya lehet, hogy hosszú távon, a legkörnyezetbarátabb közlekedési mód elterjedésével javítható lesz az életminőség Budapesten.
Kerékpárosbarát fejlesztésék nélkül azonban mindez nem sokat ér. A beruházás aláírásakor Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója ígéretet tett rá, hogy ezekre addig sor kerül. Ennek keretében a BuBi hatásterületén az útvonalak és csomópontok forgalmi rendjét átfogóan felülvizsgálják, és kerékpározhatóvá teszik.
A BuBi rendszer megvalósításához szükséges európai uniós támogatásról szóló szerződést a szeptember 22-i Autómentes Napon, a Critical Mass előtt Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastrukturális ügyekért felelős államtitkára; György István, városüzemeltetési főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid. „Ezzel a világ élvonalába kerültünk, mert hasonló rendszereket csak öt éve kezdtek kialakítani Európában és világszerte” – mondta Vitézy Dávid.
A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” nevű projekt európai uniós támogatása 900 millió forint, melyet az Európai Regionális Fejlesztési Alap biztosít az Új Széchenyi Terv keretében, az önrészt a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára.
Érdekes közjáték zajlott a BuBi megvalósításáról szóló aláírás ceremóniától néhány méterre. A rendezvény a Bajcsy-Zsilinszky út és az erre a napra az Autómentes Nap rendezvényei miatt lezárt Alkotmány utcában zajlott, ahova egy fény- és hang megkülönböztető jelzéssel közlekedő katonai konvoj igyekezett behajtani. Ezt azonban a szervezők – komolyan véve a nap üzenetét – nem engedték.
A nap 24 órájában bárki által igénybe vehető rendszer lényege, hogy a kezdetben 74 helyen elhelyezett önkiszolgáló gyűjtőállomásokon, a kerékpározni vágyók azonosítás után egyszerűen drótszamárra pattanhatnak, majd útjuk végeztével egy másik állomáson letehetik kerékpárjaikat. Összesen 1011 kétkerekűt állítanak forgalomba.
A lopások és rongálások megelőzése érdekében ehhez egy előzetes internetes regisztrációra lesz szükség. Ennek egyszeri díja lesz, amely nagyjából egy BKV-bérlet árának felel majd meg, viszont attól eltérően nem egy hónapra, hanem egy évre szól. Ezután minden bérlésért külön kell fizetni. A használati díjakat úgy állapítják meg, hogy lehetőség szerint egy bringát egy nap sok ember használhasson. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az első fél órában ingyenesen lehet majd használni a kerékpárokat, utána azonban progresszív díjazás veszi kezdetét. Ebből az következik, hogy ha valaki okosan használja a rendszert, akár teljesen ingyen is suhanhat naphosszat Budapesten.
További biztonsági lépésekre is szükség van a tolvajok és vandálok ellen. Ilyen óvintézkedés például, hogy a kerékpárokat speciális alkatrészekből szerelik össze, éppen ezért azokat a kereskedelemben kapható bringákon nem lehet majd felhasználni. Ezen felül a bicikliken nyomkövető is lesz, a rendőrséggel együttműködve pedig térfigyelő rendszert is kialakítanak.
A gyűjtőállomások jelentős részét Pesten, a belső kerületekben helyezik majd el, összesen 58-at. Ezen felül Budán további 15, illetve a Margitsziget déli csücskén egy tároló lesz kialakítva. A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek egymástól a gyűjtőállomások, a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa a Dózsa György útnál, a Városliget vonalában lesz. Ez az első kör, de a rendszer bővítésére is készülnek a tervek, arra az esetre, ha sikere lesz a BuBi-nak.
A Budapest Bicikli célja egyrészről az, hogy olyan közlekedők számára biztosítsa a városi kerékpározás kényelmét és gyorsaságát, akik nem tudják valamilyen okból saját biciklijüket használni – például azért, mert vonattal járnak be Budapestre, hegyen laknak, a nap valamely szakában kénytelenek más közlekedési módot használni, esetleg nincs még saját biciklijük. A másik cél, hogy a jól működő rendszerrel népszerűsítsék a városi kerékpározást. Ennek legfőbb hozománya lehet, hogy hosszú távon, a legkörnyezetbarátabb közlekedési mód elterjedésével javítható lesz az életminőség Budapesten.
Kerékpárosbarát fejlesztésék nélkül azonban mindez nem sokat ér. A beruházás aláírásakor Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója ígéretet tett rá, hogy ezekre addig sor kerül. Ennek keretében a BuBi hatásterületén az útvonalak és csomópontok forgalmi rendjét átfogóan felülvizsgálják, és kerékpározhatóvá teszik.
A BuBi rendszer megvalósításához szükséges európai uniós támogatásról szóló szerződést a szeptember 22-i Autómentes Napon, a Critical Mass előtt Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastrukturális ügyekért felelős államtitkára; György István, városüzemeltetési főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid. „Ezzel a világ élvonalába kerültünk, mert hasonló rendszereket csak öt éve kezdtek kialakítani Európában és világszerte” – mondta Vitézy Dávid.
A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” nevű projekt európai uniós támogatása 900 millió forint, melyet az Európai Regionális Fejlesztési Alap biztosít az Új Széchenyi Terv keretében, az önrészt a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára.
Érdekes közjáték zajlott a BuBi megvalósításáról szóló aláírás ceremóniától néhány méterre. A rendezvény a Bajcsy-Zsilinszky út és az erre a napra az Autómentes Nap rendezvényei miatt lezárt Alkotmány utcában zajlott, ahova egy fény- és hang megkülönböztető jelzéssel közlekedő katonai konvoj igyekezett behajtani. Ezt azonban a szervezők – komolyan véve a nap üzenetét – nem engedték.