BUD: távol a Balkántól
Igaz, ehhez már más légitársaságnál kell jegyet venni, de Lisztferihegy továbbra is a nemzetközi légi közlekedés egyik állomásaként működik. Tény, hogy az új jegyek a Malév volt árainál sokszor akár jelentősen többe kerülhetnek, de az utazás lehetősége létezik.
Az természetesnek vehető, hogy a volt Malév-célpontokat számos hagyományos és fapados légitársaság is repüli. A nagyobb nyugat-európai városokba jellemzően több légitársaság is kínál közvetlen járatokat. Így könnyen elérhető marad Amszterdam (KLM), Barcelona (Wizz Air), Berlin (easyJet), Brüsszel (WizzAir), Dortmund (easyJet), Frankfurt (KLM, WizzAir), Göteborg (Wizz Air), Hamburg (Lufthansa), Helsinki (Finnair), Koppenhága (Norwegian), Köln (Germanwings, TUIfly), London (British Airways, easyJet, Wizz Air), Madrid (Iberia, Wizz Air), Milánó (Alitalia, Wizz Air), Nápoly (Wizz Air), Párizs (Air France, easyJet), Róma (Alitalia, WizzAir), Stockholm (Norwegian, Wizz Air), Stuttgart (germanwings), Zürich (Swiss) is. Kérdés, mennyiért, hiszen a párhuzamos járatok megszüntetésével csökkenhet a verseny is.
A környező országokban már vegyes a kép. Bukarest (TAROM), Prága (Czech Airlines, TAP) és Varsó (LOT) továbbra is csak egyútnyira van, hasonlóan a magyaroknak fontos Marosvásárhelyhez (Wizz Air). Szintén maradt a közvetlen kapcsolat Isztambul (Turkish Airlines), Kijev (Aerosvit), Kisinyov (Carpatair), Moszkva (Aeroflot) és Tel-Aviv (El Al, Smartwings) felé is.
Megmaradt az egyetlen „nagyvassal” teljesített közvetlen járat: a Hainan Airlines továbbra is szorgalmasan küldi Airbus A330-asait és 767-eseit Pekingből Budapestre.
Fájó pont, hogy a Malév leállásával több kelet-európai, balkáni és közép-keleti várossal is megszakadt a közvetlen légi kapcsolat. A bedőlés érzékenyen érintette a Malév üzletileg fontos vadászterületének számított balkáni térséget: Pristina, Zágráb, Szarajevó, Podgorica, Belgrád, Szkopje vagy Tirana már csak átszállással érhető el légi úton. Ugyanígy nehezebb eljutni a Közel-Keletre is, Ammán (Lufthansa, KLM, Turkish Airlines), Bejrút (EgyptAir, Royal Jordanian, Turkish Airlines), Damaszkusz (EgyptAir, KLM, Turkish Airlines) is legalább kétrepülésnyire került. A lista kiegészíthető Athénnal (Lufthansa, Alitalia, Swiss), Várnával, a szomszédos és már csak vonattal vagy közúton könnyen elérhető Kolozsvárral, Ogyesszával (aerosvit, Turkish Airlines, Czech Airlines), Szalonikivel (Lufthansa, Swiss, airberlin), Szentpétervárral (Aeroflot, Lufthansa, Finnair), Szófiával (Alitalia, Turkish Airlines, Czech Airlines) és Velencével (Alitalia, Swiss, airberlin).
Kérdés az is, hogy a kedvelt, nyári menetrendben élő üdülőhelyeket (mint például Korfu, Heraklion vagy Larnaka) melyik fapados vagy klasszikus légitársaság illeszti majd bele nyári menetrendjébe.
A fapados légitársaságok azonnal léptek: érkezik a Ryanair-bázis, és a Wizz Air is gépszám- és járatszámbővítéssel reagál. A következő hónapokban s persze nyáron a két fapadosóriás csatája határozhatja meg a turistaosztályon utazók piacát, míg a magasabb árkategóriájú business class-lakókat a hagyományos légitársaságok sűrített járatai vagy nagyobb kapacitású gépei szállíthatják majd.
A piac gyors reakciója (mint ahogyan azt a Budapest Airport vasárnapi közleménye is jelzi) mindenesetre minden eltelt nappal egyre kétségesebbé teszi egy új magyar nemzeti légitársaság sikeres indításának esélyét. Ha nem történik gyors (és a magyar költségvetés állapotát figyelembe véve az amúgy nehezen elképzelhetően költséghatékony) megoldás, akkor néhány hónapon belül már egy számítások szerint jól lefedett piacra kellene betörnie az „új Malévnak”.
A repülőgépek mellett nem illik elfelejtkezni más, vaskerekes alternatívákról sem. Erdély városai elvileg ideális hálókocsi-távolságra vannak, így mondjuk az eddig üzleti tárgyalásra repülővel utazók munkanapveszteség nélkül mehetnének vonattal. De a jelenlegi menetrendben ezt nem lehet megoldani a közvetlen vonatokkal. Gyulafehérvári átszállással Marosvásárhelyre viszont igen a Muntenia gyorssal.
Nappali közvetlen vonat (vagy legalább kocsi) Marosvásárhelyre van két-két pár, de ezekkel csak este vagy éjjel lehet odaérni. Kolozsvár és Budapest között négy pár közvetlen vonat jár mindennap, de az ott alvást nem úszhatja meg az a budapesti utas, akinek nem elég fél óra ügyintézésre a kolozsvári állomáson. Az onnan Pestre jövő üzletemberek viszont egy hosszú nap alatt oda-vissza lebonyolíthatják nálunk az üzleti utat.
A bolgár tengerpartra a nyári főszezonban van közvetlen vonat Pestről körülbelül egynapos elvi menettartammal, Várnába hetente egyszer, Burgaszba kétszer. Szófiába és Görögországba nemrég szűnt meg a közvetlen vasúti kapcsolat. Utóbbinál – a nyári heti egy közvetlen kivételével – az átszállásos. Előbbinél belgrádi átszállásos elvileg van, de a megvalósulására ne vegyen senki mérget, bármi is van a menetrendben.
Podgorica szabadkai átszállással ugyan, de viszonylag jól elérhető vonattal.
Zágrábba napi két pár, Szarajevóba napi egy pár (nappali) vonat jár.