Busztender: döntsön a BKK és a BKV!
Az előterjesztés szövege szerint a közgyűlés kijelenti: elkötelezett a közösségi közlekedési rendszer fejlesztése, valamint az új buszüzemeltetési modell mellett, és minden olyan keretfeltétel adott, amelyek alapján a busztender eredményhirdetésével kapcsolatban a BKK és a BKV Zrt. igazgatósága saját hatáskörében képes meghozni a megfelelő döntést.
A képviselők több mint kétórás vita után 18 igen és 13 nem szavazattal, tartózkodás nélkül fogadták el a javaslatot. Tarlós István főpolgármester nem szavazott.
A vitában az ellenzéki frakciók többnyire azt kifogásolták, hogy úgy akarnak éven túli kötelezettséget vállalni, hogy arra nincs meg a fedezet. György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes ezzel szemben azt mondta, a BKK vállalhat éven túli kötelezettséget, de csak a menetdíjbevételek összegéig. Hozzátette: közlekedésbiztonságilag vállalhatatlan a BKV mostani buszparkjával a 2013-as évet megoldani, mivel 500 buszt le kell selejtezni.
Az új buszüzemeltetési modellel kapcsolatos tenderen a VT-Transman adott be ajánlatot 75 szóló és 75 csuklós Mercedes Citaro busszal. A BKK és a BKV igazgatósága október elején úgy döntött, eredményesnek minősíti az eljárást.
Mint korábban hírül adtuk, a főpolgármester az ülés előtt úgy nyilatkozott, hogy jelen formájában elég nehezen tudja elképzelni az új buszok megérkezését a tender alapján, ezért más utat kell választani. Hozzátette: nem lehetséges, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a tervezhető költségeken felül többletköltséget produkáljon akkor, amikor a főváros jövő évi költségvetése sem látszik biztosítottnak, és ezt a közgyűlésnek is ki kell mondania.
Ugyancsak a közgyűlés előzménye, hogy a BKV igazgatósági elnöke levelet írt Tarlósnak, ebben Várszegi Gyula arra figyelmeztette a főpolgármestert, hogy ellehetetlenül a BKV működése, ha a közlekedési vállalat eredményt hirdet a 150 busz működtetéséről szóló tenderen.
Évente 3-3,5 milliárd forinttal növelheti a BKV-buszok üzemeltetésének kiszervezése a közlekedési vállalat költségeit – hangzik a levél. További 5-600 millió forint egyszeri költséget jelentene a mintegy 500 buszsofőr és szerelő végkielégítése. Az internetes portál szerint Tarlós István – értesülve a magas finanszírozási költségekről – kemény hangvételű levelet írt Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának, a busztender ügyét pedig a Fővárosi Közgyűlés elé vitte, miután szerinte nem lesz pénz a buszok kiszervezésére.