Csak a tartályvonatok maradtak

Vörös Attila   ·   2016.03.20. 13:45
80__P3093883

A csepeli gyártelep iparvasútja hajdan szövevényes hálózatot alkotott megszámlálhatatlan vágánnyal, váltóval, keresztezéssel. Az iparvágányok Csepel-gyártelep állomásról indultak ki, és járták be dél felé az egész ipari városrészt, szinte minden épülethez, csarnokhoz vezetett vágány. Alig lehet olyan utcát találni itt, ahol ne látszana a vágányok nyoma, vagy maguk a vágányok, amelyeknek viszont sajnos van egy közös tulajdonsága: évek, évtizedek óta nem járt rajtuk vonat.

Három-négy évvel ezelőtt még volt mozgás a Csepel Művek ikonikus főbejárata előtt vezető vágányokon, sajnos itt és egy cég kivételével mindenhol máshol is megszűnt a vasúti szállítás. Az elmúlt évtizedben úgyis szinte már mindenhol csak ócskavasat rakodtak, ez nem feltétlenül a dübörgő gazdaság jelképe. Egyedül a csőgyárba érkezett alapanyag vasúton, hosszú, Shimms kocsikból kiállított szerelvényekben érkezett az acél. Ilyen vonatot is már elég rég láttunk...

A főbejáratnál oson egy ipari tolatógép. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból

Jelenleg egyetlen cég, az Oiltanking Kft. szállít vasúton a gyártelepen, de ez a cég legalább komoly forgalmat generál. Az Oiltanking Kft. gázolajtárolójába három-négy irányvonat is érkezik hetente. A tehervonatokat főképp magán-vasúttársaságok közlekedtetik, de a Rail Cargo Hungariának is vannak fuvarjai. A CER, a Floyd és a Cargo vonatai majd minden héten közlekednek, rajtuk kívül jelen van az MMV és a CRW magánvasút is.

Miközben a tűzoltók épp eloltják a Kis-Dunát, a Floyd 429 005-ös dízele döcög át a Gubacsi hídon Soroksári út rendező felé

A tartályvonatokat Soroksári út rendezőig többnyire valamilyen fővonali mozdonnyal hozzák, innen Csepel-gyártelepre kell valami dízel. Erre a szerepre főleg a Floyd többnyire Soroksári úton legelő LDE1250-es Dácsiáját vagy egy MÁV-Starttól bérelt Bobót találják, de volt, hogy a CRW hozott magával Kocúrt a csepeli dízeles szakaszra. A gyártelepi érkezés után aztán már az Univer-Trans Kft. veszi át a vonatot, a maradék két kilométeren ők továbbítják a tartálykocsikat a célterületre. Az Oiltanking iparvágánya a Duna-parti vontatóvágányból ágazik le, ugyanez a vágány vezet egyébként a majdani Metrans-terminálhoz is.

A Floyd vonatával halad a csepeli iparvágányon az egyik A26-os gép

Az Univer-Trans kis kéttengelyes NDK-s ipari gépekkel dolgozik, jelenleg négy A26-os bevethető, de egyszerre csak egyre van már szükség Csepelen. A korábban a mozdonyszín előtt álló, selejtes és kannibalizált gépeket betolták az egyik ócskavastelepre, lehet ott az volt az utolsó vasúti kiszolgálás... Az A26-osok a rakott kocsikból – az időjárástól függően – nem bírnak el egy irányvonatnyit, a tartályokat több részletben húzzák be lefejtéshez az Oiltankinghoz.

A Szabadkikötő alatti területen ez az egyetlen vasúti mozgás jelenleg, igaz, hogy itt legalább van élet, nem heti öt kocsi a forgalom. A Metrans terminálja majd várhatóan mindent megváltoztat, de arra még egy-két évet várni kell.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek