Csúszásban a trolibusz-beszerzési projekt Szegeden
A trolibusz-beszerzési projekt már most egyéves csúszásban van Szegeden, hiszen az első trolit idén november 30-ig le kellene szállítania a győztes magyar–cseh Ikarus-Skoda konzorciumnak; a Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) Fidesz–Jobbik által kinevezett igazgatója, Tóth István Tibor és Gyimesi László fideszes képviselő kárt okoztak Szegednek és a közlekedési társaságnak is, amikor teljesen alaptalan feljelentésükkel megakadályozták a Szeged számára fontos beruházást – reagált az SZKT igazgatójának keddi sajtótájékoztatójára a polgármesteri kabinet.
A közlemény szerint „a Tóth–Gyimesi páros alaptalan vádaskodásával elérte továbbá, hogy nem tudják időben elindítani az elkészült vonalon a 10-es trolit. Ez mintegy 100 millió forintos bevételkiesést eredményez a cégnél”.
Mint fogalmaztak, Tóth István Tibor minden további magyarázkodása a devizaalapú finanszírozásról arra utal, hogy fogalma sincs arról, hogyan működnek az uniós pályázatok és az uniós projektek. A tendert nem Botka László polgármester írta ki és a győztest sem ő hirdette ki – tették hozzá.
A pályázatról a magyar kormány delegáltjaival működő bírálóbizottság a kormány hatóságaként működő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jóváhagyásával döntött és annak finanszírozását, csakúgy, mint Debrecenben, Miskolcon és az összes többi magyar nagyvárosban, euróban határozta meg.
A Tóth–Gyimesi páros akciójával nem a polgármestert, hanem saját kormányukat támadta – tartalmazza a polgármesteri kabinet közleménye.
Tóth István Tibor az SZKT ügyvezető igazgatója keddi sajtótájékoztatóján elmondta: úgy véli, felelős vezetőként jeleznie kellett, hogy a szegedi trolibusztenderen induló két cég között kapcsolat van.
Tóth István Tibor azután beszélt erről a csongrádi megyeszékhelyen, miután Botka László, a város szocialista polgármestere a napokban azt közölte: negyedmilliárd forintos kár érheti Szegedet amiatt, hogy a közlekedési társaság vezetője „indokolatlan” feljelentésével megakasztotta az önkormányzat trolibuszbeszerzését, ezért azonnali hatállyal kezdeményezi az igazgató felmentését.
Az ügyvezető igazgató kedden azt mondta, a közbeszerzésen induló két cég tulajdonosi köre bizonyos időszakban azonos volt, és mindkettő szoros üzleti kapcsolatban állt az SZKT-val. Hangsúlyozta: ha a trolibuszbeszerzéssel kapcsolatban tudomására jutott információk ismeretében – mint felelős vezető – nem teszi meg a szükséges lépéseket, és később bűncselekmény igazolódik be, abban ő bűnrészessé vált volna. Hozzátette, a Nemzeti Nyomozó Irodának (NNI) is csaknem egy évébe került, hogy véleményt adjon ki az üggyel kapcsolatban.
Tóth István Tibor közölte, alaptalan vádaskodásnak tartja, hogy a trolibuszbeszerzés kapcsán – a forint-euró árfolyam változása miatt – kár érte volna a várost. A trolibuszokról nincs kiállított és befogadott számla, a városnak így nincs fizetési kötelezettsége sem, azaz nincs árfolyam, amelyhez viszonyítani kellene – tette hozzá.
Botka László múlt csütörtöki sajtótájékoztatóján kiemelte: a mintegy 30 milliárd forintos összköltségvetésű, uniós támogatással zajló, az elektromos tömegközlekedés fejlesztését célzó nagyprojekt részeként az önkormányzat 13 új trolibusz vásárlására írt ki pályázatot. A bírálóbizottság december 10-én hirdette ki a tender eredményét.
Mint a polgármester akkor felidézte, az idén januárban Gyimesi László városfejlesztési tanácsnok, a Fidesz szegedi elnöke sajtótájékoztatót tartott arról, hogy a tenderben részt vevő cégek összejátszhattak. Az önkormányzati tulajdonú SZKT igazgatója még aznap közölte, hogy nem kívánja aláírni a szerződést, és bejelentést tett a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH), az NFÜ-nél és a Közbeszerzések Tanácsánál, az ügy azonnali kivizsgálását kérve.
A GVH márciusban megállapította, hogy semmi olyan adat nem merült fel, amely a tenderben részt vevők összejátszására utalna, ezért nem indít versenyfelügyeleti eljárást. Az NNI pedig – az ügyészség tájékoztatása szerint – bűncselekmény hiányában jogerősen lezárta a nyomozást – mondta Botka László.
Kiemelte: az előzetes ütemezés szerint néhány nap múlva kellene megérkeznie Szegedre az első trolibusznak, de a csaknem egyéves csúszás miatt, járművek híján, nem indulhat el a közlekedés az új, 10-es számú trolivonalon.
Gyimesi László városfejlesztési tanácsnok, a Fidesz szegedi elnöke hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta: a várost – a polgármester állításával szemben – semmiféle kár nem érte a tender rendőrségi vizsgálata miatt; a mai napig egyetlen fillér többletköltség vagy más kiadás nem keletkezett.