Nagyon olcsó ajánlattal nyert a CAF Debrecenben
Július 28-án, csütörtökön délután zárt ülésen tárgyalta a debreceni önkormányzat a villamos-járműbeszerzési tender hatodik kiírását. A pályázatokról – teljes titokban – már szerdán döntött a szakmai bíráló bizottság, a tulajdonosi bizottság érvényesnek találta a közbeszerzést. Amennyiben jogorvoslati kifogás nem érkezik, két héten belül akár meg is lehet kötni a szerződést az új villamosokra. Szerkesztőségünk legfrissebb értesülései szerint a benyújtott hat pályázat közül négyet érvénytelennek nyilvánított a bizottság, a két érvényes ajánlattevő közül a spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) nyert.
A pályázat részletei: kizárták a Stadler, a Ganz-Škoda, az aradi Astra és a Solaris járművét, a nyertes CAF mellett a Debrecenben már „ismerős” Ansaldo nyújtott még be érvényes anyagot, végül tizenöt ponttal maradt alul. A győztes CAF ajánlata kocsinként 2,1 millió, flottaáron 37 928 958 euró volt, így 1000 pontot kapott. Az olasz AnsaldoBreda 38 546 020 eurós flottaajánlata 985 pontot ért. Mindkét ajánlat nagyon kedvezőnek számít a piac általános árszintjéhez képest.
Úgy tudjuk, a kizártak a közbeszerzéseknél szokásos módon jórészt apróságnak tűnő, részben formai hiányosságok miatt véreztek el. Az egykori Ganz- majd a Transelektro-csoporthoz tartozó gyár maradékát néhány éve átvevő és most vele együtt pályázó cseh Škoda például egyes pótalkatrészeket ingyen ígérte szállítani, pedig ez a kiírás szerint tilos volt.
A svájci Stadler néhány menedzser erkölcsi bizonyítványát illetve a cég nullás adóigazolását a zsűri szerint nem eléggé friss dátumú változatban mellékelte a sokadik fordulóban.
Az Astra rosszul végzett el bizonyos hiánypótlásokat, a debreceniek szerint nem igazolták megfelelően, hogy a Bukarestben futó villamosaik alacsonypadlósságának mértékét (50 százalék a követelmény) az utastér állóhelyterületére állapították meg.
Az értékelők megítélése szerint a Solaris referenciája sem volt megfelelő, e téren nem volt sikeres a kért hiánypótlás. (15 darab, legalább félig alacsonypadlós, ezen belül öt normál nyomtávú villamos „szállítását”, és egy darab karbantartását kellett igazolni.)
A Nagyállomás–Hunyadi utca–Csemete utca–Dózsa György utca–Nádor utca–Thomas Mann utca–Békessy Béla utca– Doberdó utca–Böszörményi út–Békessy Béla utca útvonalon tervezett 2-es villamosvonal – nem véletlenül hasonlítottuk a fővárosi 4-es metróhoz – első tanulmányterve már tizenegy éves. Azóta ötször futottak neki a majdan itt közlekedő tizennyolc, legfeljebb 32,5 méter hosszú, korszerű vezérlésű, alacsonypadlós villamos beszerzésének.
Érdemes a villamosvonal építésének előkészületeire is vetni egy pillantást. Június 24-én közműkiváltással a Dózsa György és a Thomas Mann utcában kezdődött a munka, július 19-én a Nádor utcába is felvonultak az építők.