Déli: Lázár gyakorlatilag bezárta
Másfél hónappal ezelőtt január 21-én még reménykedve kitettük a kérdőjelet a Déli pályaudvarral kapcsolatos cikkünk címe mögé. Az is egy Lázár János -féle sajtótájékoztatóról szól, akkor is az volt a téma, „a kormány arra kérte a fejlesztési minisztert, tegyen javaslatot arra, milyen feltételek mellett lehetne bezárni a budapesti Déli pályaudvart és parkot kialakítani a helyén.”
Mission accomplished, mondanák az rts-fanok, azaz a felkérésnek eleget tettek az illetékesek, és ne legyen kétségünk afelől, amikor Lázár János a sajtótájékoztatóján arról beszél, hogy „a kormánynak van olyan terve, ami szerint lebontanák a Déli pályaudvart, a helyén meg parkot alakítanának ki”, akkor az azt jelenti: ez a terve a kormánynak nem más, és gyakorlatilag már kis túlzással azon sem kell vitatkozni, hány puszpángot és milyen fát ültetnének a sínek helyére...
A négyes vette észre, „a Magyar Közlönyben Orbán Viktor aláírásával megjelent egy kormányhatározat »a budai vasútfejlesztés, a kapcsolódó köztéri területfejlesztés és csomópontfejlesztés megvalósítása érdekében szükséges intézkedésekről«.
Eszerint Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. útján állami tulajdonba kell vennie a Déli pályaudvar területét, majd át kell adnia a MÁV Zrt. vagyonkezelésébe.
Ezután gondoskodni kell „a budai vasúti közlekedés fejlesztéséhez kapcsolódó előkészítési feladatok elvégzéséről. Ezek:
- a Déli pályaudvar jövőbeni funkciójának hatásvizsgálata,
- a Déli üzemi pályaudvar megszüntetéséhez és a Kelenföldi vasúti vágányhálózati és létesítményi kapacitásbővítéshez szükséges hatásvizsgálat és tendertervek elkészítése,
- környezetvédelmi felmérés,
- organizációs vizsgálatok.
Sesztáknak július 1-jéig kell ötletpályázatot kiírnia és lebonyolítania a Déli pályaudvar végponti területének (peronos vágányok, utascsarnok és az attól két oldalra eső vasúti terület az ott lévő üzemi meg irodaépületekkel) jövőbeni közösségi célú funkcionális hasznosításáról.
Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter felel a Déli pályaudvar üzemi pályaudvari részén megvalósítandó sport és szabadidős célú városfejlesztés részletes koncepciójáért és megvalósíthatósági tanulmányáért. Ezt a Testnevelési Egyetem és szükség esetén Sesztákon keresztül a MÁV Zrt. bevonásával kell elkészítenie július 1-jéig.
Eszerint a Sportkórház területe után az értékes, jó helyen lévő pályaudvari területen is megvetheti a lábát a Testnevelési Egyetem.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek 1 milliárd forintról (880+50+70 millió forintról) kell gondoskodnia április 1-jéig.
Sesztáknak »a budai vasúti közlekedés fejlesztéséhez kapcsolódó előkészítési feladatok eredményeként elkészült koncepciót« szeptember 1-jéig kell a kormány elé terjesztenie, a szükséges telekalakítási eljárásokat és a kapcsolódó egyéb tulajdonrendezési eljárásokat az MNV-n és a MÁV-on keresztül 2017. december 31-ig kell lefolytatnia.”
Mennyire van, lehet messze valójában 2017. december 31.? Emlékezzünk, egy másik kurzus a Nyugati „környékére” álmodott kormányzati negyedet...
A mérnöki kamara szerint őrültség a Déli bezárása, de őket most nem kérdezik.
A bezárással együtt jár Kelenföld fejlesztése is, azt az alagútjavítás alatt megtapasztalhattuk, mire képes most a pályaudvar.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!